Frankrijk : De kastelen aan de Loire

3 augustus 2015 - Arras, Frankrijk

Dag 1 :03/08/2015

We vertrekken om 7.00h met de auto richting Frankrijk;  Onze eerste halte is een klein dorpje genaamd "Albert" waar we een straffe zwarte koffie drinken om goed wakker te worden.  Albert is een gemeente in het Franse departement Somme (regio Picardië) . Samen op de foto met soldaat Eugène.

Albert

Tegen de middag komen we aan in L'Isle Adam waar we onze eerste aperitief drinken met wat Tapas . L'Isle-Adam is een charmant parkstadje tussen de rivier de Oise en het Bos van L'Isle-Adam

JouéTours 010

Rond 16.00h  houden we nog halt in het dorpje Bonneval waar we nog een zwarte koffie genieten. Bonneval is een gemeente in het Franse departement Eure-et-Loir

JouéTours 015

We komen aan in ons hotel rond 19.00h in Joué le Tours . Vlug een douche nemen , want het was een warme dag met  temperaturen rond de 30 graden.

Als avondmaal eten een Brochette Espadon ( ik dacht dat dit kip was)  en le dos de lieu noir  (Stef dacht dat dit biefstuk was).  Blijkt dat we beiden vis hebben gegeten , een espadon is dus een  zwaardvis .

Dag 2 :4/08/2015

Vandaag fietsen we van Amboise over Chenonceau . Onderweg stoppen we bij Marietje , de café basin van Café des Amis. We genieten van een glaasje witte wijn met wat charcuterie. Het dorpje heet Dierre en ligt op onze weg.

Amboise 015

Verder met zware benen fietsen we verder naar Chenonceau .

Het is een van de meest bijzondere kastelen van het Loiregebied omdat het kasteel over het water van de rivier de Cher ligt en een prachtige tuin heeft met verschillende bloemen

Amboise 029  Amboise 039  Amboise 045

Bij de terugkeer stoppen we nog even bij Marietje voor een frisse pint en een perrier. er moet er toch één nuchter blijven.... Vervolgens zetten we onze route verder naar Amboise waar we een heerlijk avondmaal genieten in de schaduw van een kasteel.

Amboise 058     Amboise 057  Amboise 060  Amboise 059

Moe maar voldaan keren we terug naar het hotel. We hebben 42 km  gefietst in de volle zon met opnieuw temperaturen rond de 30°

Fietsroute ;

Amboise 003

Dag 3 : 5/08/2015

We hebben weer een fietstocht van 42 km erop zitten . We zijn van start gegaan in  Bréhemont richting  kasteel van Azay le Rideau. Het ligt aan de rivier de Indre, een zijrivier van de Loire. Kasteel stond in restauratie , dus zijn we er niet binnen geweest.

DSC09513

Tijdens onze fietstocht staan we versteld van de vele velden met zonnebloemen .

DSC09520

Daarna richting Villandry .Het prachtige kasteel ligt aan de Cher, vlak voordat deze uitmondt in de Loire.Het is gebouwd in Renaissancestijl. Van een vroegere burcht resteert nog een vierkante donjon. Het kasteel is vooral bekend vanwege zijn tuinen in 16e-eeuwse stijl. Er zijn een moestuin, een groentetuin, kruidentuin en een bloementuin verdeeld over verschillende terrassen. De tuinen zijn afgezet met groene taxus- en buxushagen

DSC09526  DSC09534  DSC09538  DSC09545 DSC09549

Daarna met de fiets terug naar onze auto , vervolgens naar het kasteel Rigny Ussé . Het kasteel van Ussé, met zijn versterkte torens, torentjes en klokjes, lijkt op een kasteel uit de sprookjes. Dit prachtige kasteel dat groot en klein doet wegdromen, zou Charles Perrault geïnspireerd hebben voor zijn beroemde kindersprookje Doornroosje. Het kasteel van Ussé, gebouwd in de 15e en 16e eeuw, gelegen in Rigny-Ussé en nog steeds bewoond

DSC09557  DSC09558

Dag 4 : 6/08/2015

Vandaag zijn we de Loire iets verder land inwaarts gaan verkennen. Zowat 90 km van Tours bevindt zich het kasteel van Chambord.  Het is een zestiende-eeuws jachtkasteel, dat nooit is gebruikt om langdurig in te wonen. Het kasteel is het grootste en waarschijnlijk het beroemdste kasteel aan de Loire. Het ligt ongeveer vijftien kilometer ten oosten van Blois, bij de rivier de Cosson in de Sologne, aan de rand van het Forêt de Boulogne in het bosrijke natuurgebied Réserve Nationale de Chasse de Chambord. Het kasteel telt 440 kamers, 365 torens en 1036 ramen. Het domein is 5500 hectare groot en is volledig omringd door een 32 kilometer lange muur.

We hebben een fietsroute gemaakt van 42 km maar door een " inschattingsfoutje" van Stephan waren het er maar liefst 52 km .

's Avonds genieten we nog van een glaasje(s) rode wijn en een menu in een restaurantje te Blois.

DSC09572   DSC09594  DSC09601

Dag 5 : 7/08/2015

We maken een wandeling in Tours , waar de grote kathedraal staat.

DSC09618   DSC09616

Al in de 4e eeuw stond er een kerk in Tours gewijd aan de heilige Mauritius, maar deze brandde af in 561. De kerk werd door bisschop Gregorius van Tours herbouwd en in 590 werd de kerk ingewijd. In 1160 brandde de kerk opnieuw af, ditmaal tijdens het conflict tussen Lodewijk VII van Frankrijk en Hendrik II van Engeland. Deze tweede brand was reden om de kerk grondig te verbouwen.

De oude Romaanse kerk zou plaats gaan maken voor een gotische variant. Als eerste werden het zuidertransept en de torens aangepakt. Onder leiding van de architect Étienne de Mortagne werd tussen 1236 en 1270 het koor van de kathedraal gebouwd. Simon de Mans herbouwde het transept en begon met de bouw van het schip en zijbeuken. Een bouwfase die zou aanhouden tot aan de 14de eeuw. In het jaar 1356 ontving de kerk haar huidige naam. Pas in de 15e eeuw werd het schip voltooid. Met behulp van financiering van koning Karel VII en hertog Jan V van Bretagne. De eerste toren kwam in 1507 tot voltooiing. De tweede werd pas veertig jaar later voltooid

Op de place de plumereau drinken we een glaasje met zicht op de mooie architectuur van de huizen.

DSC09636   DSC09641  DSC09637

Daarne trekken we verder naar Loches .

Loches is een historisch Frans stadje, gelegen aan de rivier Indre in het departement Indre-et-Loire, met ca. 7000 inwoners (Lochois genaamd). De stad draagt de zichtbare sporen van haar militair verleden, en heeft in het historische centrum haar middeleeuwse karakter weten te bewaren. Van dit vrij goed bewaarde stadsdeel zijn nog twee van de drie oorspronkelijke stadsomwallingen te zien.

DSC09661

Dag 6 : 8/08/2015

Terugreis naar Torhout . We vertrekken rond 10.00h en proberen via kleine dorpjes de weg naar huis te vinden.  Voldaan van de kastelen op zoek naar wat gezellige plaatsjes.

Onze eerste stopplaats was in Chartres waar we op zoek zijn gegaan achter 2 bouten aangezien ons fietsrek los was gekomen van de auto. Gelukkig konden we het nodige materiaal vinden om alles terug in orde te brengen.

Uiteindelijk eindigen we in Arras  waar we in een Italiaans restaurant van ons laatste avondmaal genieten in Frankrijk

1024px-Arras-PlacedesHeros-2-2007

Terug in België , tevreden en voldaan

1. Jan VH:
    4 augustus 2015
    Hopla, de tortelduifjes zijn op stap. Veel plezier ginder!
  2. Chris Dezitter:
    5 augustus 2015
    zeker weten , het is niet zo ver deze keer maar toch prachtige streek
  3. Jan VH:
    5 augustus 2015
    Ik kan al raden wie de Perrier heeft gedronken!