Madagascar , back to nature

16 augustus 2023 - Andasibe, Madagaskar

Madagascar , nog eentje om aan te vinken op onze bucket list.

Dag 1 en 2

Officieel Republiek Madagascar , is een Eiland en een land dat ten oosten van het vasteland van het continent Afrika ligt. Het is op drie na het grootste Eiland ter wereld na Groenland, Nieuw-Guinea en Borneo.  Celine en Iggy brengen ons rond 17h  naar de luchthaven , alles goed ingepakt en gezakt , want het is winter alginder met temperaturen die schommelen van 22 graden tot 5 graden in de avond.

Na lang aansluiten in de luchthaven, na de zelf scanning , nog een uurtje wachten  en we kunnen vertrekken met Airlines Ethiopia.  De vlucht naar Ethiopie duurt ongeveer 7 uur.

Vlucht Ethiopia  🇪🇹

Aangekomen in Ethiopie om de transfer naar de eindbestemmimg Madagascar te halen. Nog een 6 tal uurtjes vliegen en ons avontuur kan van start gaan. Vanuit het vliegtuig kleurt alles rood door de vele ijzer die in de rotswanden aanwezig is , ook wel het rode Eiland genoemd

Landen op Madagscar , het rode eiland  920230722_130011

Dag 3

We moeten deze nacht vroeg opstaan om 3.00h want we nemen een binnenvlucht naar Morondavo. 5h20 Vertrekken we , een uurtje vliegen. Naar de hoofdstad van de regio Menabe. De stad telt ongeveer 33000 inwoners .

Het is op een manuele manier dat men de koffers op de transportband legt , geen machine komt hier aan te pas.

20230723_055903 Transport band Morondavo

Onze chauffeur lag nog in zijn bed , dit  is Afrika , no stress , gewoon wachten . Na een uurtje wachten komt hij opdagen . We komen aan in het Palissander Ouest , hotel gelegen aan het strand . Een prachtige locatie , we krijgen een lodge met zicht op zee.

Hotel palisander Ouest  Hotelmpalisander ouest

Stef en ik maken een wandeling aan het strand en genieten van de lokale bevolking. Het is er nog puur natuur. Hoe verder je naar het Noorden wandelt hoe vuiler het strand. Mensen doen hun behoefte gewoon op het strand zonder enige gene. Het zijn gelijk honden die hun behoefte doen overal waar ze maar plaats vinden.

Lokale bevolking Morondavo Lokale bevolking Morondavo Lokale bevolking Morondavo Lokale bevolking Morondavo

Mondenova strand Mondenova

We keren terug langs de straat met vele marktjes en nemen dan een rishka om terug naar het hotel te rijden. Zo is het gemakkelijker een eerste beeld te vormen van de bevolking.

Markt Morondavo Lokale bevolking Morondavo Toekomstige Messi van Madagascar

Riksha in Morondavo

Dag 4

De ochtend moeten we opstaan om 4.00h want we willen absoluut de Sunrise zien bij de Baobab Bomen of apenbroodboom genoemd , Het is een laan met 25 bomen  die 800 jaar oud zijn. De malagasi noemen deze bomen Renata , moeder van het bos. De bomen nemen water op en kunnen wel 1000l bevatten. De schors is zacht en dus geen hout dan kan gebruikt worden , ze zijn dan ook heilig en mogen niet gekapt worden.  En ja wat is het prachtig , we waren net op tijd , de lichtschakering en gloed maken het plaatje compleet.

20230724_055414  20230724_051243

Dag 8 Kirindy

De route naar Tsingi is een avontuur op zich , met een 4x4 door de meest onberijbare baantjes, we moeten dan een rivier oversteken met de Jeep , een hachelijke onderneming. Er kunnen 6 auto s op het houten dek , waarvan sommige planken gebroken zijn. Dus bij het uitstappen is het oppassen waar je uw voeten plaatst.

20230724_162213 20230724_162151

Uiteindelijk gaan we eten hij hotel du Menabe , gamba's op het menu. De uitbater is een fransman  die zich hier gevestigd heeft , en het was echt lekker.

20230724_105536  20230724_105630

Daarna gaat trip verder ondanks de lekke band en de vele putten en modderpoelen komen we aan in het prachtig hotel Soleil de Tsingi

20230724_141807

20230724_164744

Om 20h komt een kleine Tavaratra mouse lemure tevoorschijn nabij het hotel.  Wat een prachtig diertje. Het is uitzonderlijk om dit te zien.

Lemur pygmee

Dag 5

Vandaag vertrekken we om 800h naar de kleine Tsingi .  We nemen eerst een kano en varen over de rivier. We stoppen nabij de grotten . Vervolgens bezichtigen we 2 grotten . Er is een gids Charles mee en die zegt mora mora wat rustig betekend . Hij is de kalmte zelf , zen.

Tsingi Grotten tsingi

Daarna moeten we klimmen tussen de rotsen , een eerste oefening om dan morgen naar de grote tsingi te gaan. Charles bekijkt of het mogelijk is voor ons om de grote Tsingi te doen want die is stukken moeilijker. Elke stap die we moeten nemen toont hij voor , heel behulpzaam. De Tsingi betekent waar de mens niet op blote voeten kan lopen door zijn karstplateaus waar grondwater in de loop der duizenden Jaren spelonken en  spleten in het kalksteen heeft uitgehold.

Verder maken we een wandeling in het nabij gelegen dorpje. Zoveel armoede en toch lachen ze . Ik heb tabak gevlochten , gevoetbald en rijst gestampt met de lokale bevolking.  Dit was een heel leuke ervaring , waar wij nog iets kunnen van leren . Terug naar de eenvoud.

Tsingi dorp  Tsingi

Rijst stampen Bekopa  *Dorp Bekopa

Lokale bevolking tsingi  Lokale bevolking Tsingy

Bevolking

We maken nog een avondwandeling en opnieuw zien we de pigmee lemuur en een kameleon

Lemur pygmeeKameleon Bekopa

Dag 6

We vertrekken om 7.00h om naar de grote Tsingi te gaan. 17 km en hier doen we er ongeveer 2 uur over door de vele putten en onberijbare zandwegen.  Eenmaal bij de grote Tsingi neemt de gids van het Nationale park ons mee om de beklimming te doen. Wat een gevaarlijke tocht. Zoiets zou in Belgie nooit mogelijk zijn om te doen.

Het is een natuurrreservaat dat sinds 1990 op de Werelderfgoedlijst staat van de Unesco. Het is een gevarieerd landschap , kalkmassief over de vallei  van de rivier Manambolo tot glooiende heuvels met hoge toppen.

We moeten 60 meter hoog klimmen en dan hebben we een prachtig zicht over de Tsingi. De gids is heel behulpzaam en kent alle trucen van de foor zoals ze op zijn Vlaams zeggen. Gelukkig hebben we eerst getraind op de kleine Tsingi.

GrotexTsingi

Tijdens de wandeling naar beneden komen we nog een aantal dieren tegen , vooral kameleons . De gids ziet dit op een vrij verre afstand , een getraind oog.

Tsingi Coua giant   Kameleon Tsingi Kameleon Tsingi

Witte  lemurenWitte lemuren

Het is een lastige klimtocht en daarna afdalen is nog gevaarlijker , voet per voet tussen de rotsen met verschillende dieptes.

De lokale bevolking staat ons opnieuw op te wachten op de parking en dan kunnen we naar ons hotel Le soleil de Tsingi. De kinderen vragen steeds naar Bonbon .

Kinderen Tsingi

Dag 7

Gisterenavond ben ik van een trede gevallen in het hotel , resultaat enkel verzwikt. Toch hier is het onmogelijk en een groot risico om een ziekenhuis binnen te stappen. Dus gaan we er alles aan doen   om toch de reis verder te zetten. Gelukkig heb ik tape bij om hem deftig in te pakken.

Een lange auto rit naar Kirindy , dus opnieuw heel vroeg uit de veren. Het ligt in de provincie Tulear, 60 km zuidwest van Morondova

Terug over de enige grote Baan die steeds slechter berijdbaar wordt. Van de ene kant naar de andere kant worden we  geslingerd in de wagen.

Over een paar jaar kan men hier niet meer rijden als ze snel niets doen aan het wegdek.

We moeten terug over het water met de veerboot , en wachten in konvooi om te mogen vertrekken.  De gendarmerie heeft het bevel te vertrekken als er 20 wagens staan. Daarna komen we in een zone die gevaarlijk kan zijn vandaar de begeleiding.

Dagv7  Dag 7 overzet Kirindy

We gaan naar het allerbekenste restaurant Mad zeebu in Madagascar om zeebu  te eten , voor 20 euro heb je voor 2 personen een menu en dessert , in Belgie betaal je hiervoor 60 euro per persoon . Een Fransman heeft dit hier neergepoot , alle Europeanen komen naar dit restaurant.  In tegenstelling met wat er buiten op straat wordt verkocht , vlees die in de felle brandende  zon hangt voor vele uren en vliegen die overal opzitten.

Zeebu Eten in de Mad Zebu Desert in Mad ZebuDaarna gaat de tocht verder naar Kirindy naar ons hotel Relais de Kirindy.

We maken nog een avondwandeling in het woud waar we de Red fronted brown lemuren zien, ik gebruik mijn flesdopje en krijg de kans om ze water aan te bieden. Ze moeten heel wanhopig zijn om zo uit mijn hand te drinken , water is er hier nauwelijks te vinden.

Brown red lemure Red brown lemuur Red brown lemuur

Grey mouse lemure is een klein schattig diertje. Dit diertje leeft ongeveer 12 jaar. Ze leven enkel hier.

Lemuur

Onze lodge is ecologisch , geen warm water en geen electriciteit.. Om 5.00h in de ochtend moeten we opstaan, de generator schiet aan en we krijgen amper licht. Met een fles koud water moeten we ons wassen, ik kan zeggen dat we mee gewerkt hebben aan de welgekende voetafdruk. En dit voor een 5 sterren locatie.

Dag 8

We vertrekken om 6.00h , terug een lange tocht. Er is geen bereik.ik kan schrijven in de blog maar kan het niet publiceren, dat gebeurt pas als we in een zone komen waar internet aanwezig is. Foto s opladen lukt dus niet.

We krijgen een nieuwe chauffeur Tia die eveneens freelance gids is  .Hij zal de reis met ons verderzetten. Een jonge symphatieke kerel van 27.

Tia and we Tiavana onze gids

Onmiddellijk voelen we het verschil t.o.v de eerste gids Veve die nauwelijks iets vertelde maar Tia is gedreven en maakt een eerste stop bij de rijstvelden en legt alles uit hoe deze bewerkt worden, Daarna stoppen we bij een marktje , zo kunnen we mooie foto s maken. Ze bekijken ons van kop tot teen , sommigen hebben nog nooit een blank persoon gezien , zava noemen ze ons wat betekend tourist. We weten nu al dat Tia de ideale gids zal worden voor ons, we hebben meteen een goed gevoel.

Kinderen lopen rond met hakmessen , als we vragen waarom ze dit meedragen krijgen we als antwoord dat het een traditie is.  Kinderen moeten spelen en niet met zulke tuigen rondlopen, dit kun je niet vatten als Europeaan.

Dag 8 kirindy kinderen met kapmes

Overal ligt plastiek , vuil en wordt niet opgeruimd. Hoeveel werk we in Europa steken om te recycleren dat doen ze hier helemaal niet aan mee.

Beiden voelen we ons niet goed waarschijnlijk iets verkeerd,gegeten ofwel door de zon die steeds rond de 25 graden geeft, en het is winter. Dus we hebben veel verkeerde kledij bij die we nooit zullen dragen tijdens de reis .

Dag 9

Vroeg uit de veren en terug op weg naar Antserabe  , nog 230 km te doen. We zullen er ongeveer 7 uur over doen alweer door het slechte wegdek. De overheid doet niets voor de bevolking , noch aan de staat van de wegen . Hierdoor leeft er dan  ook 80 % van de bevolking in armoede. Als Europese toeristen zijn we in hun ogen een wandelende bank. Het is erg dat mensen zo moeten leven 8in deze eeuw. We beseffen hier maar al te goed in welke weelde wij leven in ons Belgenlandje.

20230802_130710 Bevolkng

Antsirabe heet het Vichy van Madagascar,  populair kuuroord. De opkomende industrie verpest de naam maar de omgeving van de bergstad is mooi. Door haar hoogte is deze stad de koudste stad, maar dit is relatief bij 25 graden in de winter.

De vele stoppunten onderweg geven ons prachtige beelden , de natuur is er overweldigend.

20230809_102358

We gaan ook naar een Tritiva lake,  onderweg zien we een aanrijding van een vrachtwagen en een overleden kind. Hier wordt de chauffeur onmiddellijk meegenomen naar de gevangenis tot onderzoek is voltooid . Het kind is bedekt met een laken en iedereen zit gewoon te kijken. Even verderop zien we een begrafenis op straat waar iedereen  van het dorp volgt in groep. Honderden mensen ...eigenlijk iedereen van het dorp volgt.

Aangekomen bij het meer en het  is er heel mooi en van vulkanische oorsprong  met een diepte van 160 meter. Er hangt een verhaal rond dat 2 geliefden zelfmoord pleegden omwille van de ouders van het meisje die de jongen niet aanvaarden omdat hij arm was.  Niemand durfde dus te zwemmen in dit lake omwille van het verhaal.

Het meer met een verhaal

We stoppen aan een brug en zien mensen bezig op zoek naar goud. Zowel mannen,  vrouwen en kinderen. Ze kappen een gat in een rots en stampen met een stok tot het gruis loskomt om dan te zeven. Een techniek die we nog nooit gezien hebben en heel zwaar werk. Kinderarbeid is hier aan de orde , ze zijn amper 8 jaar. Ook op de wegen zie je kinderen gaten vullen op de weg en bedelen om geld .

Goud zoeken Goud zoeken

In het dorp Bellasao mogen we binnen gaan in een betere huisvestiging , het huis is 200 jaar oud  , maar dit is echt schrijnend  hoe de mensen moeten leven . Nogmaals zie je de realiteit en dit staat nergens vermeld in de boeken , iedereen zou dit moeten zien. Ze hebben geen electriciteit en dus alles is er heel donker , Ramen zitten er niet in , een gewoon laken wordt gebruikt als venster. Naar boven gaan is op eigen risico , overal zitten grote gaten in de vloer . We zijn meteen stil als we buiten komen , hier zijn geen woorden voor ...

His Antserabe

En dit was dan een van de betere huizen, het zijn eigenlijk krotten , die onbewoonbaar zijn.

In dan in tegenstelling van wat we gezien hebben moeten we deze avond in het Green hotel een 3 gangen menu eten , veel te veel en zeker met in het achterhoofd van wat we zopas gezien hebben dat er mensen zijn die niets te eten hebben.  Het is allemaal niet meer normaal.

Dag 10

Vandaag mogen we uitrusten tot 6h30 en vertrekken we pas om 7h30

Eerst bezoeken we handycrafts,  een atelier waar ze de hoorns van de zebu omvormen tot lepels . Daarna bij Many , hij maakt van gerecycleerd materiaal naar mini fietsjes. Ongelooflijk hoe fijn dit is afgewerkt en dit voor een luttele  2 euro.

Ambacht Many , ambachtelijk recycleren

Een laatste gaan we nog bij iemand langs die aan figuurzagen doet met eigen gebouwd materiaal.

Figuurzagen

Langs de weg stoppen we en zien we vrouwen en kinderen stenen tot kiezel slaan , dit verkopen ze dan voor de bouwindustrie . Alweer in welke  eeuw leven ze hier ? ....

20230730_094549

Wat verderop stoppen we nog bij een waterval , de kracht van het water is enorm

Overal zien we de zebu , voor de bevolking Sakalava uit het Westen is het gebruikelijk dat de man een zebu schenkt aan de familie van de bruid in ruil voor haar hand. Meestal moet die zebu gestolen worden om te tonen dat de man in staat is om te zorgen voor zijn toekomstige bruid. De melk van de zebu kan gebruikt worden voor de baby. Allles van de zebu kan men eten.

Markt zebu

Dag 11

Integenstelling met het Noorden is het leven in het Zuiden veel beter , er is voldoende water, electriciteit en de wegen liggen er veel beter bij.

De natuur is hier ongelofelijk prachtig , veel diversiteit van bomen en planten. En Tia weet elke latijnse naam van plant of boom , ongelooflijk .Vandaag gaan we naar het woud om lemuren te spotten. Tijdens een zware bergklim zien we de golden bamboo lemuur , de greater bamboo lemuur , wit zwart sifaka ,red bellied lemuur. Na 5 uur wandelen nemen we een rustpauze op 1050 meter hoogte en plots duikt een ringtaled mangoose op met baby . We dalen terug af en hebben er dus 6 uur opzitten . Moe en voldaan gaan we terug naar het hotel om een douche te nemen en wat te rusten.

Red brown lemuur  received_1013160989865395  Ring tallied mamgoose

Dag 12

In de ochtend roepen ze ons aan de ontbijttafel voor de parson's kameleon , hij is helder groen gekleurd. In de tuin van het hotel vinden we de vrouwelijke en mannelijke kameleon die verschillen van kleur. Een van de arbeiders toont ons hoe ze hem voeden , om de lange kleverige tong uit de mond zien te verschijnen. Wat prachtig om dit mogen zien.

Parson s kameleon

Vandaag rijden we naar Ambalaveo , met tussenstops om foto s te maken.

Eerst de bewerking op de rijstvelden met de zebu s. Een heel zwaar werk voor die mensen,

Rijstvelden klaarmaken

Daarna bezoeken we een theeplantage en we hebben geluk we mogen de Fabriek bezoeken, er is niemand aan het werk en dus staan ook de machines stil. Maar de bewaker wil ons een rondleiding geven. Ook mogen we proeven van de groene en zwarte thee die hij voor ons allemaal en klaarmaakt. Waarschijnlijk was hij blij dat er iemand langskwam.

Theeplantage

Wat verderop stoppen we bij baksteenproductie , vrouwen en kinderen van 10 jaar dragen ongeveer 16 bakstenen op het hoofd. Een weg van 1 km die ze moeten afleggen om dan die bakstenen opeen te stapelen op het hoofd. In welke eeuw leven wij hier , dit ìs hartverscheurend  en kinder arbeid . Vrouwen en kinðeren zijn niet gemaakt om zo n lasten te dragen dag in dag uit. Ze doen dit tot de zon ondergaat. Ik ben sprakeloos ... en voel mij machteloos.

Bouwstenen verplaatsen  Kinderarbeid Vrouwen arbeid

Alle lasten worden door de vrouw gedragen , dat is hier de traditie. Alles boven op het hoofd.

20230810_080454

Onderweg stoppen we nog bij een dorpje waar ze rhum maken, we hebben 2 flessen gekocht. Daarna nog 2 sjaals bij een ateliertje waar ze zijde verwerken. Zo de cadeaus voor Celine en Iggy zijn een feit.

Dag 13

Vandaag rijden we naar Isalo het Nationale park met de ringstaart lemuren.

Maar eerst bezoeken we de zebu markt. De lokale bevolking verkopen hun zebu s voor de vleeshandel. Ze slaan met stokken op de dieren om ze in de vrachtwagens te laden , geen mooi beeld om naar te kijken , maar dit is opnieuw hun levenstijl. De rest van de zebu s worden verkocht aan lokale bevolking , kalfjes en moeders blijven bij elkaar .

20230730_082600

Daarna gaan we naar een atelier waar ze papier maken . Een oud dametje legt het ganse proces uit . Het eindresultaat is mooi maar niet direct iets dat  wij kunnen gebruiken, maar de ambacht is altijd interessant om te zien .

Ambacht figuurzagen Ambacht Many , ambachtelijk recycleren

We komen aan in het Nationale park Anja en maken een wandeling van 3 uur of beter een klimtocht . Weer een avontuur om nooit te vergeten, we hebben onszelf overtroffen , op een hoogte van 1000 meter hebben we gestaan . Het afdalen was eveneens een moeilijk parcour.  Veel ringstaart lemuren gespot en op foto gezet , zo mooi om te zien . De natuur is er opnieuw overweldigend

Ringstaart lemuren  Ringstaart lemure 20230803_084626

Dag 14

Vandaag doen we een hike wandeling van 6 uur in het Nationale park van Isalo , deze gelijkt sterk op de great canyon maar is nog mooier. Grillige rotsmasieven  of ook wel de Colorado genoemd, Isalo komt van een endemische plantensoort . In het Park zitten 340 soorten dieren. 83 soorten vogels , 33 soorten reptielen, 14 soorten kikkers, 14 soorten zoogdieren.   Over de middag krijgen we een lunch aangeboden in een Kamp in het Park. De lemuren lopen gewoon rondom ons heen.

madagascar kameleon

S'avonds gaan we de Sunset gaan bekijken bij de welgekende rots le fenetre . De toeristen kennen de betekenis er niet van en zo staan een heel boel mensen voor het raam en zien niet eens de sunset.

madagacar  Sunset fenetre

Daarna kleurt de hemel roze paars .  De toeristen zijn al lang weer weg van zodra de zon onder gaat. En dan wordt het pas prachtig.

Dag 15

We rijden vandaag naar Ifaty maar eerst doen we nog een national park Zombitse waar we de sifaki willen zien. Het is een ongerept natuurgebied met glooiende zandstenen heuvels en ravijnen, overgangsbossen en uitgestrekte savannes

received_1419140951988477

Verreaux sifaka en de sportive lemures konden we spotten in dit Park,  een wandeling van 2 uur. Ook heel wat vogels zoals Hoopoe , red tailed vanga , blue vanga , common jery , prestid drongo  , en de paradise bird die konden we van dichtbij bekijken. Daarna ook nog een aantal kameleons. We namen onze lunch in het Park en waren terug tevreden van wat we gezien hebben

We maken een eerste stop waar ze op zoek gaan naar edelstenen. Daarna houden we halt waar ze rhum maken. Op een heel premitieve manier,  waar ze zelf destileren door het opwarmen in een metalen roest vat waar gefermenteerd tamalin  en suikerrìet zit en door een metalen buis in een koel bad water komt de stoom die omgezet wordt tot alcohol . Men weet niet hoeveel % alcohol erin zit. Deze doen ze in plastieken lege flessen van water .  Langs de wegen vragen ze de lege flessen van de toeristen en verhandelen ze de rhum in die plastieken flessen.

Rhum prod  Rhum

Langs de weg steken ze stukken land in brand om dan later te bewerken. Het zou het land beter maken zosat ze kunnen cultiveren.

Brand aansteken

Dag 16

Gisterenavond zijn we aangekomen in het hotel juist op tijd om de sunset te zien boven de zee, prachtige rode gloed.

20230804_172032

Om 9h30 komt een gids Bebe om ons mee te nemen voor een kano vaart.

We maken eerst een wandeling naar het Spiny Forrest waar we de Baobab opnieuw mogen aanschouwen. Daarna gaan we naar de zee om langoustines te eten , vers uit de zee ... ? Zijn we niet zeker , de ene smaakte al beter dan de andere.

Twin Boabab

Daarna maken we een prao tocht op zee.  We bezoeken een vissersdorpje en daarna varen we terug naar het hotel. Het strand blijft een vuil gegeven , overal ligt poep van mensen en het is dus niet aangeraden boots voet op het strand te wandelen of te zwemmen in zee, jammer dat mensen zo vuil zijn

Peao 20230805_160614Prao

Strand

We zien opnieuw de sunset als we aankomen in het hotel.

DAG 17

Op zee op zoek naar walvissen We varen 14 km van de kustlijn weg en zien een tiental walvissen , alsook  dolfijnen. De tocht duurde ongeveer 3 uur . Weer een leuke ervaring. Het waren bultruggen , we aanschouwen hoe ze met hun staart op het water klappen en hoe ze uit het water springen , toch op een veilige afstand van een aantal honderden meters. 4

De rest van de dag wordt wachten op de transfer naar Tana , we zullen ongeveer om 20.00h het hotel bereiken

Dag 18

Vandaag vertrekken we naar Andesibe , een lange rit opnieuw om dan naar een Eiland te varen waar we andere lemuren zullen zien. Veel gevaarlijke bochten op de RN2 en opnieuw veel putten in de weg die ze hier en daar aan het opvullen zijn , dit zal alvast een grote verbetering zijn voor het verkeer.

Meisjes van 14 ,16 jaar lopen rond met een baby op de rug en soms al 2 kids. Vaak zie je een oudere man meelopen. Meisjes worden hier misbruikt . De meesten willen 7 kinderen . Anti conceptie in de dorpjes kennen ze niet , het is hard om te zien hoe die meisjes gebruikt worden als baby machines. Waarom doet de overheid hier niets aan ?  Ze leven in stallen , op aardegrond , blootsvoets , amper kledij .

Bijna 20 procent van de kinderen wordt niet getegistreerd waardoor ze extra kwetsbaar zijn,  kindhuwelijken zijn nog steeds aan de orde. Het is onwaarschijnlijk te zien hoeveel meisjes kinderen met baby's rondlopen.

Wij Schenken onze kledij aan arme Landen in Europa maar dan zien we dat deze opnieuw verhandeld worden op de vele marktjes. Wat een schande.

Dag 19

Vandaag gaan we een wandeling van 5 uur maken in het Nationale park en deze lemuren zagen we van dichtbij , Grey bamboo lemuur,  brown lemuren, Diademed Sifaka en de Indr Indri. Deze laatste maakt een oorverdovend geluuid.

Ook zijn we naar een park geweest waar krokodillen worden gehouden

kroko

Het laatste zijn we naar het Eiland met lemuren geweest die opgenomen worden die gebruikt werden als huisdier en nu herplaatst worden in de natuur zoals de Black and white ruffed lemur and red ruffled lemur en de golden bamboo lemur

black and white lemure received_808700587330937

Dag 20

Vandaag vertrekken we opnieuw naar Tana .. of Antananarivo de hoofdstad van Madagascar. De merina leven vooral ginder , dit volk vormt met 5 m8ljoen mensen de grootste groep en is dus een kwart van de totale bevolking .De bevolkingsdichtheid is 26 inwoners per vierkante meter.

Langs de weg nemen we nog wat foto s en in de middag  bezoeken we het houten paleis van Radama Ii .

20230809_134128 20230809_145954

Verderop bezoeken we Ambohimanga of de blauw heuvel . Blauw betekend iets goeds. We krijgen een gids toegewezen die gepassionneerd is over zijn geschiedenis van de Malagasi . Om de 3-5-9jaar wordt het lijk uitgehaald dansen ze ermee en geven ze een groot feest met de ganse familie , buren en vrienden en drinken ze veel rhum . Na de 4de dag wikkelen ze het lijk op nIeuw in zijde en leggen  ze het terug. De familie mag kiezen om de hoeveel jaar het lijk mag uitgehaald worden,  maar nooit op een even jaar. En moet minstens 1 keer gebeuren in hun leven

We kopen nog wat fruit langs de weg , de kraampjes vormen een kleurpallet door de verschillende fruitsoorten

Dag 21 -22

Een prachtige reis met een fantastische gids Tia . Het afscheid valt ons zwaar , Tia komt zelfs nog eens terug voor definitief afscheid te nemen. Wat een top kerel.

20230810_093620

Op de weg naar de luchthaven maken we een laatste stop en zien we hoe vrouwen met een doek proberen vissen te vangen door het slepen door het water , het is meer modder dan vis dat ze eruit halen

20230810_091422

Voor wie ooit deze reis wilt maken heeft een goede conditie nodig . De natuur is er overweldigend,  de fauna en flora zo mooi maar de armoede moet je erbij nemen die soms hartverscheurend kan zijn. De armoede blijft erin hakken en de wegen zijn heel slecht en er ligt overal vuilnis. Het land heeft zoveel te bieden maar er is zo veel werk om dit  tot een goed eind te brengen.

Wij hebben er alvast van genoten van deze prachtige natuur en fauna en flora.

Vandaag zullen we ons voorbereiden op de terugreis naar Ethiopie .

Dag 23

Terug in ons Belgenlandje en nu snel een dokter gaan bezoeken want mijn enkel is nog steeds sterk gezwollen.

1. Jan VH:
    21 juli 2023
    Waw! Benieuwd naar jullie avonturen! Geniet er van
  2. Chris Dezitter:
    22 juli 2023
    Veel lees plezier .. waar het lukt want waarschijnlijk weinig bereik , see you soon
  3. Beheydt Anja:
    21 juli 2023
    Geniet ervan schone broer en schone zus
  4. Chris Dezitter:
    22 juli 2023
    Gan we zeker doene xxx
  5. Roland Vandekerckhove:
    10 augustus 2023
    WAUW WAT EEN FANTASTISCHE REIS HEBBEN JULLIE GEMAAKT .
    T'IS OM VAN TE DROMEN .
  6. Hongyan:
    26 oktober 2023
    Wow, so wonderful experience~
    The sunshine ~ The sea ~ and the big smiles in your both faces~
    Thanks for so many beautiful pictures, it seems that I can understand all well rather than having to translate it~