Auvergne, Frankrijk

25 juli 2022 - Auvergne, Frankrijk

Dag 1

Het is weer zover ..met de auto vertrekken we in de vroege ochtend richting Frankrijk. We beslissen om te ontbijten aan een klein meertje, nabij st Maxime vinden we een iddylisch plekje . We hebben onze stoeltjes mee en kunnen dus  genieten van de stilte  en het zicht.

20220725_073726

Na lang in de file te staan rond Parijs rijden we af bij Mehun sur Yevre waar we in het enige restaurantje Cafe l Horloge een kleine middagmaal nuttigen

20220725_142345

Daarna verkennen we het pitoreske dorpje waar we aangenaam verrast worden met  een ruiine ..

20220725_143735  20220725_143754

20220725_144248

Nog 330 km op de teller en we bereiken onze eerste bestemming. Het hotel heet les maisons de Montagne chez Marie. Er is maar 1 hotel in het dorp Pailherols , een prachtig appartement krijgen we toegewezen ,veel te groot voor ons tweetjes . Het terras biedt een prachtig zicht.  Nog snel een flesje wijn meenemen voor op de kamer .

20220725_211934

dag 2

Het zicht vanop het balkon, de stilte , de vogeltjes die je hoort fluiten ...dat is pas genieten van de natuur. En een lekker ontbijtje ,wat moet een mens meer hebben

received_1125916468305518

Op het programma staat vandaag : Murat

Deze tour door de Auvergne richting Noord passeren we het stadje Murat  typische stijl van de huizen gebouwd met donkergrijze  vulkanische steen.

We maken eerst een wandeling op de rots van Bonneville waar een torenhoge Maria  beeld staat

20220726_113412

Op een hoogte van 1589 m komen 3 gletsjerdalen samen. Hier bevindt zich ook de hoogste verkeerspas van het centraal  Massief, een knooppunt hoog in de lucht als het ware. Deze col vormt toegang tot de Puy Mary . Maar voren toe tekent zich het beboste keteldal van de Falgoux af ,met de Roc dHoziere  hoog daarboven.

We beklimmen de Puy Mary , de wegen zijn small en kronkelig . Het is een zware klim van 200 meter  een echte beproeving voor mijn knie ..ongeveer 1 uur stappen vanaf de parkeerplaats , het pad loopt over traptreden . De opmerkelijke pirimidale vorm ook de horn genoemd is ontstaan door de eroderende activiteit van de gletsjers . Het pad volgt tot  aan de top 1787m . Eens de top bereikt is de voldoening groot , we nemen de tijd om te genieten van dit prachtig uitgestrekt landschap

20220726_135906

20220726_141456

Na de afdaling trekken we verder naar Vallee de Mars. De weg volgt voortdurend het dal, dat in tegenstelling vertoont tussen de beboste en onbewoonde helling in de schaduw en de helling in de zon , bezaaid is met weilanden, bomen en huizen .

Een aantal kilometer verder komen we aan bij Puy Violent. Hier maken we een korte wandeling over de helling en opnieuw worden we getrakteerd met een prachtig vergezicht met name op het dal van de Maronne. We lopen tussen een kudde grazende koeien heen die heel rustig staan te kijken. Aan de hals een koe bel die weerhalmt als een klokkenspel.

20220726_173240

20220726_175956

Ondertussen wordt het wat later en komen we aan in Salers in het zuiden van de Auvergne.  Een van de aantrekkelijkste  steden van de Hoge Auvergne.  Er staan imposante huizen met torentjes.  Het lijkt of de tijd er heeft stilgestaan ,dwalen door de oude straatjes en steegjes en het bekijken van de  middeleeuwse huizen. Na de inspanning  genieten we er van een lekker avondmaal

20220726_185355

20220726_185309

Dag 3

We rijden naar Pierrefort , dit kleine dorpje ligt aan het eind van het dal van de Brezons. Een pad voert ons naar de Belvedere  de Videche met een schitterend  uitzicht over het dal.

20220727_135050

Laussac, dit dorp in de Aveyron ligt op een kaap die door de stuwdam en de daarop volgende inundatie van het dal is veranderd in een schiereiland . Hier rusten we eventjes uit op een houten structuur waar men kan genieten van de zon en het uitzicht.

Wat verderop vinden we een plekje met een strandje , we nemen even de tijd om te gaan zwemmen , helemaal alleen zijn we , ongestoord kunnen we genieten van deze iddylische plek en opnieuw wat een zicht krijgen we toegediend . Het water voelt warm aan en het is  29 graden in de blakende zon.

20220727_123710

20220727_141229

Even verder op komen we aan bij de gorges de la Truyere met zijn immense weiden doorsneden met dennen, sparren, en berkenbossen.

20220727_135050

Hoog torent de château d 'Alleuze , te voet bereikbaar over een steil pad , toch een heuse  klim over kleine rotsblokjes die  je tot in het kasteel brengt en waar men een adembenemend uitzicht 30 meter boven het stuwmeer van Grandval krijgt.   Een heel romantisch  plekje

Het kasteel werd in de 13de eeuw gebouwd ,bestaat uit een grote donjon met 4 ronde torens.

20220727_180521

20220727_172223

20220727_173955

20220727_172729

20220727_173405

De avond valt en we moeten terug naar onze verblijfplaats. De afstanden zijn groot en het terug rijden is vermoeiend.

Dag 4

Vandaag doen we de route des cretes, een 60km Lange route tot aan de Aurillac.

Bij Rochester des Pendus maken we een wandeling van 45 min , het pad kent opnieuw een klim van 1.4 km

Het panorama vanaf de rots met het dal van de Cere,de grote toppen van de Cantal en het bekken van Aurillac is adembenemend mooi. Op een bankje kun je even uit rusten en genieten van het vergezicht

20220728_095603

Wat verderop komen we aan bij het Château de Messilhac. Dit is een 11de eeuwse kasteel dat in een heuvelachtig en bosrijk gebied op de helling van een heuvel die de Goul domineert en is bereikbaar via  een lange hobbelige doodlopende weg .

Het kasteel is gesloten en dus kunnen we er enkel rond lopen.

20220728_111810

Nabij Rocher de Ronesque, staat een kleine kapel .We lopen door het gedroogde gras tot aan het eind .Vanop deze plek kan men het immense plateau overzien met een indrukwekkend zicht . Dit is echt een aanrader.

20220728_120339

Daarna houden we halt bij de stad Aurillac waar we een drankje nuttigen en door de straten lopen met de vele parapluutjes boven ons hoofd. Lang blijven we er niet ,de drukte van een stad is niet te vergelijken met de mooie ,rustige natuur waar we liever in vertoeven .

20220728_132548

Dus rijden we verder naar Château de Sedaiges. Het park heeft een schaduwrijke vijver ,en een wandelpad die je langs het kasteel brengt.

20220728_144639

Wat verderop komen we aan bij Tournemire. De straatjes zijn smal en dus moeten we te voet door het dorp. Huizen met lavasteen, daken in leisteen, kleine fleurige binnenplaatsen .Een van de mooiste dorpjes van Frankrijk.

20220728_154443

Hier staat ook het Château d'Abjony, een 40 meter Hoge kasteel van rood basalt is een opvallende burcht met 4 hoektorens.

20220728_154711

Als laatste rijden we rond de Vale de la Jordanne om nog wat prachtige vergezichten te zien.

20220728_180454

In het dorpje Mandailles St Julien  nemen we ons avondmaal bij Au bout du monde , een varkentje aan t spit  . Voldaan moeten we terug naar het hotel

Opvallend is dat er weinig toeristen naar deze streek komen , het lijkt wel dat we overal alleen zijn.

Dag 5

Vandaag vertrekken we richting Vichy. Maar eerst maken we nog een rondrit in de bergweiden van de Cezallier. Het is een route van 110 km , met hoge plateaus en een verassend landschap van opeenvolgende heuvels met weiden.

In het dorp Le Godivelle die omringd is met weiden valt op door zijn imposante granieten huizen .Het dorp bevindt zich aan een kratermeer het Lac d'en -Haut met een hoogte van 1225m .

20220729_122411

Bij het Lac Pavin maken we een  wandeling van een uur rond de krater . Bovenop een rotsblok nemen we de tijd om wat te genieten van het zicht en de rust die de plaats biedt .

20220729_132130

20220729_135537

De laatste plaats voor vandaag is de  Col de la Croix Morand  . De col is 1401m , het is een paradijs voor plukkers van blauwe bosbessen. De Tour de France kwam hier al 6 keer langs.   We beklimmen deze en krijgen opnieuw een waanzinnig uitzicht op de krater. Het afdalen is gevaarlijk door de losse keien die onder de voeten schuiven waardoor een val snel gebeurt is.  Beneden ligt een Cafe waar we een pannenkoek als beloning eten.

20220729_154823

20220729_160548

Nabij Murol ligt een Château die we later op de reis zullen bezoeken.

20220729_174533

Het is al laat en moeten nu naar Vichy rijden om nog in ons hotel een avondmaal te nuttigen. Na een uurtje komen we aan , het is al 20h . Het eten is er super lekker maar wat duurt het lang .

Dag 6

Deze ochtend doen we een wandeling in het centrum van Vichy.  De hotels, chalets , villa's en andere kemerkende gebouwen van kuuroordarchitectuur  , aangelegde rustige parken. Een aangename wandeling langs de rivier brengt je naar de vele zomerbars.

20220730_112301

20220730_104613

20220730_103930

Overal in de stad kan je proeven van het water uit de termen , ze bieden een glaasje water aan. Het smaakt vooral naar veel zout  , bevat veel natriumbicarbonaat en koolzuur. Het water van de Celestins wordt in flessen over de hele wereld geexporteerd. In Vichy worden vooral lever -en maagklachten , migraine behandeld , maar ook reumatische aandoeningen.

20220730_101158 20220730_100137

Deze wandeling duurt ongeveer een 3 tal uur en daarna vertekken we om dan toch weer van de natuur te kunnen genieten

We maken nog een wandeling naar het kasteel in Busset, het kasteel is een granieten uitloper boven het dal van de Allier gebouwd. Een kleine uitvalpoort achter de ophaalbrug geeft toegang tot het kasteel, er zijn 4 torens . Het terras biedt uitzicht op de prachtige tuinen

20220730_143712

20220730_144201

We rijden verder naar een ruiïne chateaux de Mont Guilbert

20220730_160531

De Rocher  st Vincent  , een 30 tal minuten heen en terug. De aangegeven toegangsweg loopt 1km na het gehucht Matichard naar links. De auto laten we achter op de parking , een pad leidt naar de top 925m waar men een zeer weids panorama krijgt. Op de rots ligt de burcht van Pyramont 11de eeuw

Lavoine ; Op j-het dorpsplein zien ze de grootste kogelklok op water 30m , het uiterst precieze mechanisme wordt in werking gezet door de kracht van het water .

20220730_173920

De avond valt en we rijden terug naar Vichy waar we verblijven

Dag 7

We stoppen bij Lac de Cassiere waar we een prachtig zicht krijgen over het meer.

20220731_111320

Even later maken we een wandeling op de Puy de Vichatelle 1167m  ongeveer 2 uur stappen Een aardewegje leidt ons steil naar boven . Het heeft een diepe krater van 88m . Opnieuw een prachtig zicht op de top.

20220731_123121

Saint Nectaire een dorp dat gekend staat voor zijn karaktervolle kaas .Op een terrasje wil Stef dit eens proeven. Er staat ook een  kerk op het plein,een parel van de romaanse architectuur, met honderd versierde kapitelen en zijn kerkschat.

20220731_141613

20220731_142208

Château Murol is een indrukwekkende middeleeuwse vestiging en ligt op een basalt plateau. De burcht torent hoog uit boven de omgeving en het dorp is vanuit de verte al zichtbaar . We krijgen eerst een spectakel met paarden en ridders maar het is op zijn Frans , weinig inhoud en veel blablabla... we verlaten de show en gaan op verkenning . Voor de eerste keer tijdens onze reus  is er zoveel volk  en is het er veel te druk en verlaten al snel de burcht.

20220731_155904

20220731_160451

20220731_155454

20220731_160710

In Vichy eten we bij restaurant de l opera , een aanrader .Lekker en verzorgd, voldaan gaan we de hoek om en komen we aan in ons hotel

Dag 8

Dit is onze laatste dag en we willen nog een ganse dag vullen. We gaan de Puy de Dome  beklimmen.  Deze werd toegevoegd aan de werelderfgoedlijst Unesco. Een treintje brengt je tot boven en vandaar uit kun Je de krater bewandelen .

Op de top doen ze ook aan Para vliegen , een van mijn dromen voor de bucketlijst.

We willen zelf de Puy de Pario beklimmen. Het is 2h30 lopen. De krater heeft een omtrek van 950m en een diepte 96 m .Vanaf de kraterrand 1200m krijg je een prachtig uitzicht .

Dit was een zware klim voor mij en hier heb ik echt afgezien doch eens boven... ben ik  superblij met de geleverde prestatie .

Na het afdalen ben ik volledig op en moet  ik rusten. We vertrekken terug naar Vichy waar we als afsluiter van deze vakantie een lekker gevulde maaltijd en een flesje  wijn drinken met zicht op de rivier Allier

Dag 9

Inpakkeb en we vertrekken huiswaarts, heel zeker stoppen we nog aan een aantal bezienswaardigheden

1. Jan VH:
    31 juli 2022
    Echt wel la douce France! Geniet er van!
  2. Chris Dezitter:
    1 augustus 2022
    Toch redelijk actief maar niet gekend en echt prachtige ongerepte natuur