Venuzuela : "Een Indrukwekkende ongerepte natuur"

9 augustus 2005 - Angel Falls, Venezuela

2005

Angel Falls

Vliegtuigje naar Canaima

Deze mooie plek is per vliegtuigje bereikbaar. Vanuit de hoogte door het raampje zie je prachtige beelden. Eens beneden wandel je aldoor de jungle naar de hoogste waterval ter wereld, bijna 1000 m hoog .  Met een temperatuur van rond de 25 graden , is de trektocht naar de waterval zwaar. Maar eens de top bereikt vergeet je snel hoe lastig het was , een indrukwekkende schoonheid.

Angel Falls

Caracas

Caracas

De hoofdstad van Venezuela is Caracas. Men zei van tevoren dat het er gevaarlijk was en en vooral om niet alleen op pad te gaan. Maar eigenlijk hebben wij daar niets van ondervonden. Venezuela is onafhankelijk geworden van Colombia door de hulp van Simon Bolivar, waarnaar de munteenheid is vernoemd. Deze man wordt ook overal vereerd.

Caripe

caripe

Caripe is een gemeente in de Venezolaanse staat Monagas. Een klein plaatsje in de bergen, vlakbij de grote stad Maturin. Je hebt er in de buurt ook de 'Cueva del Guacharo', grotten met guacharo vogels. Schitterend om mee te maken, vogels maken enorm veel herrie. Volgens de gids was hier het geluid voor de film 'Birds' van Hitchcock opgenomen.

Ciudad Bolivar

Ciudad

Bolivar is de grootste staat in Venezuela en neemt meer dan een kwart in van het land. Hier wonen maar weinig mensen, voornamelijk verspreid over twee plaatsen: Ciudad Bolivar en Ciudad Guyana. De regio staat bekend om zijn variërende landschap.

Coro

Coro

Vlak bij Coro slaat het landschap radicaal om. De groene parken en dichte bossen van Maracay, tachtig kilometer ten westen van hoofdstad Caracas, maken nog eens 250 kilometer verder naar het noordwesten plaats voor geel zand. Geen druppel regen valt er meer . Een klein stukje Sahara in Venezuela. Het Medanos de Coro Nationaal Park.

Henri Pittier national Park -Choroni

Henri pittier Nationaal park

Het oudste nationaal park van Venuzuela en vooral gekend om zijn verschillende soorten vogels.

Koffieroute - Merida

Merida

Mérida begint met de kabelbaan.  Van 1500m naar 4800m, in 4 etappe's. Op een bepaald moment ga je letterlijk dóór de wolken. En bij elke etappe wordt het kouder en krijg je het moeilijker: Ijle lucht daar, dus je bent snel buiten adem. Sommigen krijgen hoofdpijn en worden zelfs wat "hoogteziek".  De laatste etappe brengt u tot Pico Espejo (4.765 m) en zijn ‘tropische’ sneeuw.

Later op de dag bezoeken we een grote hacienda die gespecialiseerd is in koffie: We krijgen een kop koffie aangeboden , lekker milt. Onderweg bezoeken we ook de suikerrietplantages.  Het is er gloeiend heet en gevaarlijk voor opspattend gekaramelisseerd suiker.

koffieplantage  Koffieplantage

Morrocoy National Park

Morrocoy

Het merendeel van de dag besteden we op het water, We varen door een mangrove. Dat leverde mooie shots op van bruine pelikanen, meeuwen en fregatvogels.
Bestaat uit een hondertal koraaleilandjes, met palmbomen beschaduwde stranden, doorzichtig en turkoois water met duizenden kleurrijke vissen.

Morrocoy