Corsica Île de Beauté

24 juli 2019 - Corsica, Frankrijk

Het is eindelijk verlof , we reizen voor het eerst met de auto en nemen onze fietsen mee.  We weten niet of dit haalbaar is met de fietsen maar het is het proberen waard.  Het plan is om Corsica  van Noord naar Zuid te doorkruisen , dit zal vooral genieten worden van de natuur.  Vanaf aanstaande zaterdag zal ons verhaal van start gaan.  Corsica is het op 3 na grootste eiland in de Middellandse Zee en wordt gekenmerkt door bergachtige gebieden, witte stranden, gezellige steden , bijzondere bezienswaardigheden en een wonderlijke natuur.

We zouden om 4.00h vertrekken maar we hebben ons overslapen ..het werd dus 6.00h. Na een half uurtje rijden ,voor de brug van Wevelgem springt een hert voor de auto. Het klinkt ongeloofwaardig maar toch was het zo , ik kon nog juist op tijd remmen , het beestje sprong in het rond en vluchtte naar de berm.  Mijn handen trilden van het verschot.. .de vakantie kon rap voorbij zijn , maar we hadden het geluk aan onze zijde . Zo dat was een beetje avontuur op onze eerste dag .

We nemen een tussenstop in Dole waar we een slaatje willen eten. Doch ik denk dat ze de ganse krop sla op het bord hadden geserveerd . De finesse van een bord schikken was ver zoek , maar we zijn dan ook in Frankrijk.

20190727_13124320190727_131156

Na 900 km komen we aan in ons hotel le Marintin , een fietshotel in Haute Savois aan de voet van de Col du Galibier waar gisteren de Tour de France was.

Het is zondag we moeten vroeg vertrekken naar de veerboot in Livorno , Italië . Livorno is een havenstad aan de Ligurische Zee aan de westelijke rand van Toscane, Italië. Het is de op twee na grootste havenstad aan de westkust van het land, en hoofdstad .Om  7.00h ontbijten en dan meteen de baan op.

We komen aan in Livorno om 14h.00 , een beetje te vroeg en moeten wachten tot 16h 00 om in te schepen .

20190728_151028

20190728_175040  20190728_175230

We moeten nog 89 km afleggen doorheen de bergen vooraleer aan te komen  in het Hotel Casa Rossa  Het hôtel Casa Rossa ligt in L'Île-Rousse, op slechts 500 meter van het stadscentrum en het strand, we komen aan om 2.00h in de nacht . De eigenares had de sleutel in een enveloppe buitengelegd zodat we nog in onze kamer konden overnachten. Je kan zien dat de kamers nog maar pas vernieuwd werden.

20190729_014718        20190729_014705

Pas om 9h30 worden we wakker en kunnen niet tijdig meer ontbijten in het hotel , daarom nemen we onze fiets en rijden naar het stadje . In één van de drukke straatjes waar ook een marktje plaats neemt , stappen we binnen in een bakkerij waar we een ontbijt kunnen bestellen. We mogen achteraan gaan zitten , maar wat een pracht van een zicht wordt ons ginder aangeboden.

20190729_112543

S1010004

Daarna wandelen we naar een oude Genueese - en vuurtoren die steil omhoog loopt . Gelukkig heb ik ook mijn Nordic walkers mee en lukt het mij aardig om de top te bereiken . We besluiten om daarna nog enkele ritjes met de auto in de bergen rond het stadje te maken .  De uitzichten zijn adembenemend.

S1010007

20190729_133444

S1010001

Vandaag dinsdag 30 juli  fietsen we langs het meer Biguglia en we houden halt aan Plage Pineto waar we een frisse duik nemen . Het water is aangenaam , we genieten volop van de aangename temperatuur.

20190730_123120

20190730_135555

Daarna nemen we de auto naar Bastia . Bastia ligt Noord -oost Corsica, en is op één de grootste stad van het eiland.  We wandelen in de Terra Vechia ,een doolhof van smalle en bochtige straten steegjes met trappen, lijnen met wasgoed aan de vele vensters.   Authentieke huizen aan de oude haven zijn een streling voor het oog. Dit was een voormalig haven van het vissersdorp Cardo. Nu is het een kleine mediterrane haven .

20190730_182952

S'avonds hangt er een gezellige sfeer en we genieten van een heerlijke casollet van vis. Alsook de rosé wijn vloeit gemakkelijk binnen.

We moeten nu opnieuw 85km rijden alvorens we weer het hotel bereiken.

20190730_200439

Verdere foto's kun je bekijken in de afzonderlijke folder , in dit verhaal,  Reislogger zorgt ervoor dat je geen foto's meer kunt Uploaden je moet nl. een betalende upgrade doen om nog meer foto's te kunnen posten

1 augustus.. wat staat er op het programma voor vandaag vraag ik mij af ...... We hebben wat langer geslapen, de kuisvrouw maakt ons wakker. Het is 10.00 h , we nemen de fiets en rijden naar het stadje om te ontbijten.  Vandaag  zullen we wat rond rijden en de streek  verkennen.  Mooie dorpjes zoals Montemaggiore, Pigna en Antonino.

In het hart van La Balagne ligt Pigna, een lieflijk dorp vol charme. Zijn steegjes vol bloemen en zijn plein zijn echt betoverend. Bovendien worden handwerk en muziek hier hoog in ere gehouden. Sint Antonino , dit hooggelegen dorp van Balagne dat dateert uit de 9e eeuw, zou één van de oudste van Corsica zijn. Het is tegelijk één van de mooiste dorpen van Frankrijk!  Montemagiorre is een authethiek dorp op12 km van Calvi.

Om de dag af te sluiten rijden we naar Calvi,met een moderne haven , met daarachter de blauwe zee en de bergen.Het lijkt wel op Saint Tropez met de vele luxueuze jachten. De stad vormt de hoofdstad van de Balagne die ook wel de tuin van Corsica wordt genoemd. Op een strook van 25 kilometer groeien op een vruchtbare lap grond kwalitatief goede olijven en wordt op grote schaal fruit geteeld. Zoals meerdere plaatsen op Corsica is ook Calvi verdeeld in een beneden- en bovenstad. De bovenstad met zijn Genueese citadel bevindt zich in de noordoosthoek van de stad.

Donderdag 2 augustus ,we moeten naar Scandola , Unesco erfgoed,  natuurreservaat en Porto, waar we een boottocht hebben geboekt

Rode granietrotsen verdwijnen in de heldere zee . Het totale natuurreservaat beslaat 9.2km land . 450 Soorten algen en 125 vissoorten worden beschermd , je mag er dus niet vissen en niet langer dan 24 uren aanmeren en geen fauna of flora meenemen. Het hele schiereiland Scandola maakt uit van een vulkanisch complex waarvan de rotsen  meer dan 248 miljoen jaar oud zijn. Voorbeelden zijn de modderstromen in Gala Ficaccia , de lava en rhyolietkoepels van Muntz Palazzo en de prismatische orgelpijpvormen bij Elbo .

Lythophylum is een kalkhoudende algensoort die gedeeltelijk boven water uitkomt. Die kunnen wel 30cm dik worden. Ze zien er stevig uit maar uitermate kwetsbaar.

Vandaag bewandelen we de Vallee d'asco, de hoogste bergtoppen van Corsica. Verder wandelen we naar Lac de Melo in de Vallee de Restonica ..op een hoogte van 1711 meter .Een moeilijk en lastig beklimming met veel rotsen. Na 4h wandelen worden we getrakteerd met indrukwekkende zichten , de terugweg was uiterst lastig om af te dalen en gevaarlijk gezien mijn zwakke knie.

We rijden terug naar ons dorp waar we voldaan nagenieten met een glaasje wijn.

Zaterdag rijden we naar Saint Florent via de Agriates woestijn. Dit zouden we met de fiets doen , maar bij nader inzien is het onmogelijk voor ons en zelfs een gevaarlijke onderneming.

Daarna maken we een rondrit rond het schiereiland Cap Corse. De bijna 40 km bergkam van de Cap ligt in het verlengde van de bergrug van Corsica.  Prachtige baaien , Genueeuse torens die dienden als uitkijktoren om de bevolking te waarschuwen zodat ze konden vluchten naar veiliger gebieden , stranden met kiezels , zwart zand .  Het meest Noordelijke punt van Corsicâ. Tijdens onze rit ontdekken we mooie plaatsjes zoals de Chapelle Saint Michel, deze kapel heeft een pre-romaanse architectuur, mix van Romeinse en Byzantijnse stijlvormen.   Macinaggio ligt op de punt van Cap Corse, het schiereiland in het noordwesten van Corsica. Met een jachthaven en veel bezienswaardigheden  .

We rijden weg van ons eerste hotel en besluiten om nog een boottocht te maken in Les Calanques de Piana . De Calanches van Piana (Calanches de Piana) liggen halverwege de westkust van Corsica. Ze zijn absoluut één van de mooiste natuurwonderen op het eiland. Het is een aaneenschakeling van bijzondere rotsformaties. Deze zijn gevormd door erosie. De goudrode granieten rotsmassa rijst op uit de blauwe zee waardoor een mooi kleurenpalet ontstaat. In de namiddag veranderen de rotsen van kleur. Ze krijgen dan een rozerode gloed. Ze zijn dan op zijn mooist. De Calanches de Piana staan inmiddels op de Unesco werelderfgoed lijst. De Calanches zijn zowel met de auto, de boot als te voet te bezichtigen.  Maar wij varen tot in de grotten , in een kleine speed boot. Na de boottocht nemen we nog een duikje in de Golf van Porto onder de schaduw van een Genueese toren. De vele kiezelsteentjes maakt het ons moeilijk om deftig naar de zee te lopen.

Daarna rijden we door de bovenkant van de Calanques de Piana , Scandola  en zijn opnieuw omvergeblazen door de pracht en grootheids van de rotsen.  Rode granietrotsen verdijnen in de heldere appelgroen kleurige zee. Het totale natuurreservaat beslaat 9.2 km land en 10km2 zee.

Nog 4 uur moeten we verder rijden om ons hotel Rossi in Sartene te bereiken. Door de aanwezigheid van de verschillende dolmens en menhirs in de nabije omgeving van het plaatsje en op andere locaties op Corsica, blijkt dat het gebied al vroeg in de geschiedenis bewoond moet zijn geweest. Het plaatsje zelf is echter niet zo oud als de omringende omgeving doet vermoeden. Het plaatsje is namelijk pas in het jaar 1507 na Christus gesticht door de Genuezen. Het plaatsje werd gebouwd op een strategisch gelegen rots, om haar inwoners zo te beschermen tegen aanvallen en plunderingen door piraten, die de Corsicaanse kust teisterden. De strategische ligging van het plaatsje en de verschillende verdedigingswerken konden echter niet voorkomen dat het plaatsje in het jaar 1583 veroverd werd door de koning van Algiers, Hassan Veneziano, die meer dan vierhonderd inwoners tot slaaf maakte en vele inwoners vermoordde. Na deze zwarte periode uit de geschiedenis van dit plaatsje werd het plaatsje herbevolkt door boeren uit de nabije omgeving. Ondanks de rumoerige geschiedenis van het plaatsje kon het plaatsje alsnog uitgroeien tot een van de mooiste plaatsjes op het eiland Corsica.

Eenmaal aangekomen in ons hotel Rossi stappen we nog 15 minuten naar het hooggeleden stadje en eten we in het restaurant du Cours.

Het is ochtend en we starten met een onaangenaam incedent. Ons fietsslot staat vast waardoor we naar een dichtstbijzijnde garage moeten rijden om dit te laten open breken. Daarna kan de dag starten , we rijden met de fiets doorheen Sartene om ons dorp te verkennen. Dan rijden we naar een strand cupabia waar we onze snorkeluitrusting testen . Daarna gaan we het historisch opgravingen in Filetosa gaan bezoeken waar we menhirs zien.

In kronkelend riviertje zetten we ons eventjes neer op een rots met de voeten in het water. Een zalig gevoel .

Verder bezoeken we een watervalletje en Il Sangueyre met zijn drie eilanden .

S avonds nemen we nog een duikje in de zee.  Op weg naar het hotel stoppen we nog aan een restaurant  L Estatina waar we eindelijk eens verse vis dorade voorgeschoteld krijgen.

Woensdag,  we rijden eerst naar Zonsa en doen van daaruit de Aiguilles de Bavella,  een prachtige bergketen met indrukwekkende landschappen. De opkomende wolken dwingen ons echter een andere bestemming op te zoeken . We rijden via een quasi onmogelijke weg naar boven het plateau de Coscioni waar we een prachtige bergwandeling maken en van de andere kant toch nog de Aguiles kunnen aanschouwen ̈ . Deze groep puntige toppen , met een hoogte van 2134 m is de hoogste van Corsica. Je krijgt er een adembenemend zicht.  Na de afdaling genieten we in Sartene genieten  met een vleugje corsicaanse muziek van de lokale specialiteiten . Moe en voldaan gaan we naar ons hotel wat eigenlijk een rustige dag moest worden .

Donderdag,  we rijden naar een Genueese brug , met een rustig riviertje waar we eventjes onze voeten baden.

Daarna gaan we naar een kuuroord waar we een half uurtje mogen genieten van heilzaam bad van 39 graden. Het zou goed zijn voor alle kwaaltjes.  Het water voelt zwaar waardoor je niet kan blijven drijven . Daarna mag je in een ligstoel drogen onder de hete zon. Na een koude douche kunnén we er weer eventjes tegen .

We doen nog een rondrit door de bergen en stoppen bij de Dolmen,  een goed bewandelbaar  pad van 3 km leidt ons naar de menhirs uit de oudheid .  Met mijn zwakke knie krijg ik moeilijkheden om de volledige toer af te maken en moet ik terug naar de auto. De vermoeidheid slaat toe bij mij . We hebben de voorbije dagen al heel wat bezocht en gewandeld. Nu moet ik eventjes rusten .

Morgen moeten we vroeg weg . We willen nog een laatste boottocht doen in Bonifacio, dit is de zuidelijkste en meest spectaculaire stad van Zuid Corsica.   Naar Il Lavizzi,  een pracht van een eiland omgeven met kalkwitte rotsen. Het is bijzonder natuurresrevaat , het heeft fascinerende steenformaties en ze zijn ook fauna en flora die zeer intressant zijn. Iles lavezzi ligt midden in een groot zeereservaat en je mag er niet aanleggen . We worden op het eiland afgezet en je mag zolang blijven als je dat wilt. We nemen onze snorkel mee en zien prachtige vissen  , Stef wordt als eerste gestraald door een kwab op het voorhoofd daarna ik in de arm , en Stef een 2de keer in de arm. De pijn is onbeschrijfelijk,  het is alsof er elektriciteit door je heen gaat,  het blijft uren branden.  Vandaag is het 35 graden  en de zon heeft op ons beiden zijn werk gedaan . Gloeiend keren we terug naar het hotel om af te koelen onder een koude douche ...

Verder rijden we naar een restaurant Chez Antoine , op aanraden van het hotel , waar we vis van de dag eten , een zonnevis of St Pieter. De chef gaat elke dag vissen op zee.  Het is inderdaad vers en het smaakt.

Op naar de laatste dag . We gaan vandaag nog wat rondtoeren in Porto Vechio, een idyllish stadje met een spectaculaire natuurlijke baai. en vanavond maken we ons klaar om naar Bastia te rijden om de veerboot te halen. Daarna met de auto richting Italië en daarna  het thuisfront . Het wordt opnieuw een lange rit.

Dit was een prachtige reis met veel variatie en een aan rader voor iedereen die houdt van de natuur .  Voor wie graag fietst en wandelt is dit een waar paradijs,  doch je hebt vooraf enige training nodig ,  want alles is heel zwaar gezien de stijging van de vele routes. We hebben vaak de fietsen moeten achterlaten , wij zijn aldus te onervaren....doch hebben wij genoten van de prachtige natuur .

Tot ziens Corsica ... weer een reisje om aan te kruisen op de bucket list

20190730_173522

1. Jan VH:
    24 juli 2019
    Veel plezier!
  2. Roland Vandekerckhove:
    6 augustus 2019
    Toch weer een prachtige reis he, geniet er maar van jullie zullen weer veel gezien hebben en het is daar heel mooi gr Rol&cl😘