Egypte :"Een stukje geschiedenis "

2 augustus 2008 - Abu Simbel, Egypte

2008

Het plateau van Gizeh

Plateau van Gizeh

Een van de zeven wereldwonderen is de Grote Piramide op het plateau van Gizeh aan de oever van de rivier de Nijl bij Cairo. De piramide is onderzocht sinds de begindagen van de moderne geschiedenis . Stapels boeken zijn er geschreven over alleen al deze ene raadselachtige Grote Piramide. Veel van deze boeken zijn afkomstig van Egyptische archeologen. .In de sarcofaag in de koningskamer van de Grote Piramde , heeft men nooit een mummie in de piramide gevonden. Deze sarcofaag moet wel in de piramide zelf gemaakt zijn, omdat hij niet uit de koningskamer verwijderd kan worden vanwege zijn afmetingen.

Gizeh

De Grote Piramide bestaat uit twee miljoen kalksteenblokken, heeft de hoogte van een gebouw van 40 verdiepingen en de breedte van tweeëneenhalf keer de lengte van een voetbalveld. De fundering van de piramide bestaat uit een fundament dat uit de rots uitgehouwen is met een precisie die op 2 centimeter na exact waterpas is. Zelfs vandaag de dag met al onze technische kennis en laserprecisie vakmanschap zouden we volgens specialisten niet in staat zijn om een bouwwerk als de Grote Piramide met zo’n precisie te bouwen. We hebben eenvoudigweg niet de mechanische technologie beschikbaar om de stenen waaruit de piramide is opgebouwd uit te houwen met de precisie die toegepast is

Op het plateau van Gizeh bevinden zich drie piramiden met een aantal satelliet piramiden. We treffen ook het fameuze Sfinx aan op het plateau. De drie grote piramiden zijn genoemd naar de farao’s die volgens de Egyptologen de opdracht gaven tot de bouw van deze mausoleums:

de Grote Piramide van Khufu  (of Cheops);
de piramide van Khafre (of Chefren);
de piramide van Menkaure (of Mycerinos)

Abou Simbel

Aboe Simbel bestaat uit twee stenen tempels en is uitgeroepen tot werelderfgoed onder UNESCO. De grootste tempel is de tempel voor Ramses II en de kleinere tempel is die van zijn vrouw Nefertari.

De twee tempels werden gemaakt in de rotsen rond de 13e eeuw voor Christus. Ze werden gebouwd op vraag van Ramses II om zijn buren te imponeren. De tempels werden ook gebouwd om hemzelf en koningin Nefertari te eren.

Abou Simbel

De tempel van Ramses II is erg opvallend door de vier kolossale beelden die men kan bezichtigen wanneer men de tempel betreedt.  De beelden stellen Ramses II voor. Verder kan men aan de buitenkant ook beelden waarnemen van de moeder van Ramses, de koningin Nefertari en enkele kinderen. In de tempel bevinden zich ook verscheidene beelden van Ramses II.

De Tempel van Luxor

Tempel van Luxor

De Tempel van Luxor is één van de belangrijkste tempels uit het Oude Egypte en staat midden in Luxor. Het is één van de best bewaarde tempelcomplexen uit de Egyptische oudheid. De tempel was opgedragen aan de Triade van Thebe: Amon, Moet en Chonsoe.Twee kolossen van 16 m hoog van Ramses II houden bij de eerste pyloon -de toegangspoort- van de Luxortempel de wacht. Voor de eerste pyloon stonden oorspronkelijk 2 obelisken. De westelijke obelisk werd in opdracht van Napoleon in 1834 verplaatst naar de Place de la Concorde in Parijs. Alleen de oostelijke obelisk is bewaard gebleven. Het bas-reliëf op de obelisk stelt Ramses II voor die de Zonnegod aanbidt.

Het Fort van Qaitbay in Alexandria

Fort Qaythbay

De kleine citadel van Qaitbay uit 1480 kijkt uit over de oostelijke haven van Alexandrië en werd gebouwd op ruïnes van één van de zeven wereldwonderen van de oudheid: de beroemde Pharos oftewel de vuurtoren van Alexandrië.
Volgens de overlevering was deze prominente blikvanger 135 meter hoog. En dan te bedenken dat ladingen brandhout voor het licht van de vuurtoren dag en nacht per ezel over de dubbele wenteltrap werden aangevoerd!

Tempel van Dendera

Tempel van Dendera

Het tempelcomplex van Dendera ligt in de Egyptische stad Dendera. Het tempelcomplex was het heiligdom van Hathor en ook van Isis, en dateert grotendeels uit de Ptolemaïsche periode. Er zijn echter sporen die teruggaan tot het Oude Rijk. Het terrein van het tempelcomplex wordt bereikt na het passeren van de hoofdpoort van Domitianus en Trajanus. We dalen af in een grafkelder , het is er spookachtig. Ik neem een foto van ons dochter bij het graf , later op de avond bij het bekijken van onze genomen foto's zien we een verschijning op het hart. We vragen onze gids wat dit te betekenen heeft. Hij bekijkt ons alsof we spoken zijn , en denkt dat dit een teken is . Wij begrijpen er niets van en zetten onze reis verder.

Denderra

We eindigen in Hurghada , waar we wat zonnebaden en uitrusten.

Hurghada