Namibië : "Land of contrasts"

1 augustus 2009 - Windhoek, Namibië

2009

Aankomst in Windhoek, de hoofdstad van Namibië.

bevolking

We verlaten Windhoek en reizen naar de beroemde Namib Desert, één van de oudste woestijnen ter wereld. We beklimmen de Dune 45 en brengen een bezoek aan de prachtige omgeving Sossusvlei. De beklimming is zwaar en ver geraken we niet, er is veel wind en het zand prikt als speldekopjes in onze huid. Tevens een echt paradijs voor fotografen. Er is er vanalles te beleven , je kan er sandboarden, quadbiken, luchtballontocht en wandelen.

Dune 45

We hadden een huurwagen zodoende we ons konden verplaatsen. We hadden de reis een jaar op voorhand samengesteld en er moesten dus vele kilometers afgelegd worden.

Swakupmund

Verder naar het Zuiden ziet men een spectaculaire rivierkloof, de Fish River Canyon. De canyon is waarschijnlijk 500 miljoen jaar geleden ontstaan, door de erosie is de kloof steeds dieper geworden.

Vanhieruit vertrokken we naar Swakopmund, een pitoresk stadje gelegen tussen de zee en de woestijn. We maken een korte stop voor de zandduinen bij Walvis Bay, Cape Cross. Hier liggen tienduizenden pelsrobben zij aan zij. De bijhorende geur moet je erbij nemen. Aangestrande schepen blijven er nodeloos liggen.

Walvisbay

We stoppen enkele malen langs de weg want we zien een aantal wilde paarden in de natuur. Prachtig , als paardenliefhebbers genieten we van deze schoonheid.

wilde paarden

Skeleton coast is een van de meest indrukwekkende gebieden ter wereld. Het is een eenzame, onbewoonde wildernis die alles heeft ; zandduinen, zandvlaktes, diepe canyons, zoutvlaktes, scheepswrakken.

Himba's

We rijden naar Twijfelfontein via Palmwag, doorheen de droge bush en grassavannes van het  Kaokaland , één van de laatste ongerepte gebieden op aarde. We komen terecht in de Himba dorpen. Dit trotse volkje kenmerkt zich door hun opvallende rode huid. Wij zijn te gast bij hen, zo kunnen ze hun levenswijze met ons delen. We leren met een handgemaakte boog op wild schieten. We mogen samen met de families bijeen zitten op de grond.Ze leven vooral van de landbouw en het vee. Om zich te beschermen tegen de hitte en de insecten smeren de Himba's zich in met een mengeling van zand , oker en koeienvet. even verderop kan je genieten van de kleine watervallen , Epupa Falls.

Bushmen

In het Oosten ligt het Bushmenland waar de bosjesmannen wonen. ze hebben kroeshaar en zijn klein. Eén van de oudste volkeren in Afrika. Ze tonen hoe ze vuur maken. Ze weten precies welke plant er kan gebruikt worden voor consumptie.

giraffes

Via Outjo rijden we naar Etosha , waar o.a zebra's, giraffes, springbokken, olifanten en leeuwen wonen. Het is een enorme opgedroogde zoutvlakte. Je kunt gemakkelijk de dieren zien van dichtbij hun drinkplaatsen. Spectaculair is het wanneer je 's nachts bij de drinkplaatsen verblijft. Om de beurt zie je ander wilde soorten verschijnen, leeuwen , olifanten , antilopen, gnoes, giraffen , zebra's enz... teveel om op te noemen.

Een giraffe kruist ons pad

Waterberg en Windhoek ligt op en rond een plateau , het Waterberg Plateau Park. Waterberg een sterk contrast met de rest van het land. Het is een fascinerend gebied met geologische formaties.

Verder gaat de reis naar Otjiwarango terug naar Windhoek. De stad is klein maar bruisend en kent vele winkels, cafeetjes en gezellige eetgelegenheden.

De volgende dag vertrekken we naar Keetmanshoop., richting Aisgrabies om dan naar Papkuilsfontein te eindigen . Hier vindt men een pracht aan diverse bloemen.