Mexico "Yucatan hagelwitte stranden en azuurblauw water"

21 augustus 2003 - Tulum, Mexico

Daguitstap 1 :Jeep Safari + boottocht +snorkelen in Sian Ka'an

Sian Ka Am Safari

Sian Ka'an  is een biosfeerreservaat in Quintana Roo, in het uiterste oosten van Mexico. Het is een nationaal park sinds 1986 en werelderfgoed sinds 1987. De naam Sian Ka'an komt uit het Maya en betekent 'geschenk uit de hemel'.

Sian Ka'an ligt deels in de Caribische Zee waardoor een aantal atollen deel uitmaken van het reservaat.. Het reservaat heeft een oppervlakte van 5280 km² , lage jungel en moerras waarvan 1200 km² open water met 110lm2 koraalrif.

Het bezit een natuurlijke leefomgeving waardoor het een van de belangrijkste natuurreservaten in Mexico is geworden. Het wordt beheerd door een overheidsorganisatie en is niet hoofdzakelijk gericht op het aanmoedigen van toerisme. De wegen zijn dan ook moeilijk begaanbaar.

Onze daguitstap vertrok per jeep vanuit Playa Del Carmen en na een helse rit door zandwegen met de nodige bulten en knulten kwamen we aan in een miniscuul klein Maya dorpje waar we met motorboten tot diep in de Caraïbische zee werden meegenomen. Onderweg op zee zien we zeekoeien, dolfijnen en reuze schildpadden,

Na anderhalf uur varen op zee, zijn we aangekomen op een koraalrif waar het werkelijk fantastisch was om te snorkelen . Waar we naast prachtige koralen en veelkleurige vissen (ook een barracuda) konden snorkelen.

Verderop passeren we enkele vogelbroedplaatsen waaronder nesten van pelikanen.

Daguitstap 2 : Coba + Pac Chèn

Coba + Pac chen

Pac chèn is een typische Maya-commune waar we kennis hebben gemaakt met de Mayaanse cultuur en leefwijze , alsook met de prachtige fauna en flora. Na een kayak-tocht op de lagune en een korte klimtocht doorheen de jungle zijn we afgedaald via een kabel terug naar de begane grond. daarna zijn we als volleerde para-commando's afgedaald in een cenote ( een ondergronds zoetwaterlagune).

Coba , aangelegd door een groep meren, is een van de interessantste archeoloische vindplaatsen op het schiereiland Yucatan. De stad bloeide van ongeveer 300 tot 100 na C. en stond in het centrum van een netwerk van sacbeob ( witrte wegen) ; rechte met leisteen geplaveide processiewegen die Maya gebouwen of nederzettingen met elkaar verbonden.  Men dankt dat, dankzij de grote hoeveelheid water, deze plaats meer dan 40.000 inwoners heeft geteld. Tot nog toe is echter slechts een klein deel van het gebied opgegraven ; een groot deel wordt nog steeds door oerwoud bedekt.

Er kunnen 3 hoofdclusters van gebouwen worden bezocht. Dicht bij de ingang ligt de Coba-groep. Het hoofdgebouw van deze groep is een piramide die bekend staat als La Iglesia (de kerk) omdat de plaatselijke bevolking haar als schrijn beschouwt. Er vlakbij ligt een balspelplaats. Daarnaast heb je nog de Macanxoc-groep en de Mohoch Mul groep , waarvan 42 m hoge Nogoch Mul piramide ligt, de hoogste piramide van yucatan, die wij alle drie hebben beklommen.

Dag 3: Cozumel

Snorkelen op cozumel

Cozumel, het aan de Oostkust van het schiereiland Yucatan gelegen eiland met zijn omvang van 14 bij 50 km het grootste eiland van Mexico. De Maya's noemden het eiland Cuzamil, de plek van ondiepe wateren . Het was een belangrijk centrum voor de verering van Ixchel , de godin van de vruchtbaarheid, zwangerschap en geboorte. Op verscheidene plaatsen op het eiland zijn maya resten gevonden.

Tegenwoordig is Cozumel een vakantieoord en een van de beste duikgebieden ter wereld. De veerboten van het vasteland komen aan bij de pier in San Miguel de Cozumel, de einige plaats op het eiland. Cozumel wordt omringd door prachtige stranden en vindt men de beste duikplaatsen rond de koraalriffen Colombia, Palancar, San Fransisco en Santa Rosa.

Daguitstap 4 : Een kinderdroom gaat in vervulling ....zwemmen met dolfijnen

Céline en dolfijn in Cancun

Er is een spreekwoord dat zegt "belofte maakt schuld" en gezien wij aan Céline al voor onze reis verteld hadden dat je in mexico bij de dolfijnen kon zwemmen,waren we eraan voor de moeite. Zodoende zijn we richting Cancun gereden alwaar een interactief programma met dolfijnen hebben meegemaakt. Naast het aaien, kussen, dansen en zwemmen met de dolfijnen hebben we ook mogen kennis maken met de "pushup" door dolfijnen. Je moet op je buik liggen dobberen terwijl 2 dolfjnen met hin snuit tegen je voeten aanzwemmen en je dan met een grote snelheid de licht in doen vliegen . Stephan verloor hierbij enig textiel.

in hetzelfde gebouw waar wij met de dolfijnen hebben gezwommen waren er ook nog verschillende aquariums waar je zeesterren, krabben, zeekomkommers en zelfs roggen kon aanraken.

Daguitstap 5 : Chitzen Itza

Chitzen Itza

Hoewel de best bewaarde Maya stad op het schiereiland is, stelt Chitzen Itza de archeologen voor een raadsel. De datering van de eerste nederzetting in het oudere, zuidelijke deel van de stad is onzeker, maar het oostelijke gedeelte werd gebouwd tijdens de renaissance in de 11de eeuw n.C. Overeenkomsten met Tula en mythen over de vestiging van de verbannen Tolteekse God-koning Quetzalcoatl (kukulcan) in chitzen Itza suggereren dat deze renaissance was te danken aan een Tolteekse invasie, maar volgens andere theorieën werd Tula door de Maya's beïnvloed en niet omgekeerd. In de glorietijd, die ongeveer tot de 13de eeuw aanhield, woonder er ruim 35.000 mensen.

Het Observatorium , dit gebouw, vanwege zijn wenteltra^p El Caracol (de slak) genoemd, was een sterrenkundig observatorium. De gleuven in de muren corresponderen met de posities van de hemellichamen op de belangrijkste data op de Maya kalender.

El castillo

El Castillo: deze 24 m hoge piramide, geplaatst op een oudere piramide die ook kan bezocht worden, was gewijd aan Kukalcan , de maya versie van god Quetzalcoatl. Door zijn opvallende ontwerp overheerst het de hele site. Het is het mooiste gebouw van Chitzen Itza. Ze heeft een volkomen astronomisch ontwerp, de vier trappen weerspiegelen de windrichtingen, verscheidene elementen corresponderen met de aspecten van de Maya kalender en twee keer per jaar treedt bij de noordelijke trap tijdens zonsondergang een fascinerende optische illusie op waarbij een slang blijkt omlaag te klauteren.

Tempel van de krijgers: deze op een kleine piramide gebouwde tempel is versierd met beelden van de regengod CHac en de gevederde slang kukulcan . Een Chacmool en 2 als slangen gebeeldhouwde zuilen bewaken de ingang.

Balspelarena2

Balspeelplaats ; Met een lengte van 168 m is dit de grootste balspelarena in Meso Amerika. De twee versierde ringen waar de bal doorheen moest , zijn nog intact.

Nonnenklooster: Dit grote gebouw met kleine kamers die de Spanjaarden aan kloostercellen deden denken, werd in drie fasen gemaakt en was waarschijnlijk een paleis.

Heilige Bron : Een sacbe(Maya weg) leidt ons naar deze grote natuurlijke , misschien als huis van God Chac vereerde bron, die voor mensenoffers werd gebruikt.

Daguitstap 6 Xel Ha

Céline in Xel Ha

Xel Ha is een ecologisch park bestaand uit een reeks met elkaar verbonden langunes tussen spectaculaire rotsen en grotten. In het mooie, heldere water zwemt een keur aan tropische vissen en we hebben er heerlijk gesnorkeld. Ook hebben we de rivier afgevaren in een band.

Tulum

Tulum, spectaculair gelegen op een klif met uitzicht op het Caraïbische gebied, is een late maya stad die rond 1200 tot de komst van de Spanjaarden zijn hoogtepunt kende. De naam, die omheining of muur betekende, is waarschijnlijk modern; Men denkt dat de plaats oorspronkelijk Zama of dageraad heette., vanwege zijn ligging aan de Oostkust en de Oost-Westligging van de gebouwen.