Part II training at Weihai , China

6 december 2019 - Weihai, China

Yoajnn granu 25

Het is vrijdag 6 december 4.30h en de taxi komt mij oppikken om naar Zaventem te rijden. Er is weinig volk op de baan dus ben ik ook snel ter plaatse. Ik kan maar één ding doen en dit is rondslenteren in de lange gangen om naar de Gate te gaan. Om 800h vertrek naar Shiphol , Amsterdam. Ik zit helemaal achteraan in het vliegtuig.  Ik zie alle hoofden van links naar rechts bewegen, zoveel worden we dooreen geschud. Het blijft toch altijd een avontuur . Aangekomen in Shiphol moet ik op zoek naar Gate E , om 12h40 vertrek ik naar Shanghai om van daaruit een transfer naar Weihai te maken.

20191206_120915

Het worden dus weer hele lange uren wachten , hangen en ongemakkelijk zitten op die toch wel veel te harde stoelen.  Ik kan gelukkig mijn verhaal neer typen, iets wat ik altijd doe als ik vertrek van huis, een mooie terugblik voor later,  zo zie ik dat ... . Op de vlucht naar Shanghai zit ik naast twee oudere dames , het gerrochel en het slurpen kan ik maar niet gewoon worden . Ik probeer een filmmarathon te houden , slapen lukt sowieso niet. In Brussel hadden ze mij gezegd de bagage op te halen in Shanghai , twee keer raden , die zat er niet bij. Na een aantal keer vragen sturen ze mij naar de exit om dan opnieuw de luchthaven binnen te gaan . Met de trein naar de Gate H125 helemaal op het einde kom ik uiteindelijk aan . Ik heb de ganse luchthaven van Shanghai afgelopen.  Hopelijk klopt het dat de bagage in Weihai staat , anders heb ik een probleempje ... . Om 10h05 vertrekt het vliegtuig naar Weihai .

Ik heb ook een verkoudheid sedert ik in Shanghai ben opgestapt. Aangekomen in Weihai , en ja de bagage is terecht , een geluk .. nu naar het zelfde hotel als de vorige keer "het Bliss Hotel" .  Vanavond een Risotto met zeevruchten in een Italiaans restaurantje en dan vroeg gaan slapen om wat uit te zieken . Voilà om 2 uur ben ik al wakker , om 20h30 in een diepe slaap gevallen , maar nu ben ik alweer uitgeslapen . Het is zondag en na het ontbijt ben ik van plan om een aantal baantjes te zwemmen in het hotel; De accommodatie is er prachtig , ze hebben er ook een fitnesscentrum, die ik ook wel zal uitproberen.  Ik probeer te vragen om eens rond te lopen en een kijkje te nemen , maar niemand begrijpt mij, ze staan wat te giechelen en daar moet je het mee doen. Doch lukt het mij wel .

In het zwembad moet je een badmuts kopen en daarna in de gezamenlijke kleedkamers gaan. Iedereen staat daar poedelnaakt zonder veel gene . Ja als enige Belg tussen al die naakte Chinezen daar wordt je toch een beetje bekeken,  maar ja je moet je aanpassen hé . 50 Lengtes heb ik erop zitten , het was  heerlijk . Ik wou dat ik dit elke dag kon doen . Ik zal zeker teruggaan , dit is goed voor all spiergroepen en mijn verkoudheid is meteen gestopt. Misschien volgende week na het werk .  Nu ga ik eerst een stukje wandelen , om de tijd te doden, ik kan niet stil zitten , dat lukt mij helaas niet.  In het Shoppingcentrum leeft het kerstgevoel.

shopping

Een park met daarin een mooie tempel , het pad heeft een grote stijgingsgraad , terug naar beneden  aan de zee een monument  "het doorkijkvenster "  genoemd , maar ook heel wat kleine standbeelden versieren het park . Een lastige wandeling maar toch de moeite waard . Genoeg gesport vandaag , het wordt nu wel heel snel donker , nu terug naar het hotel en dan mij klaarmaken om iets te gaan eten met Beibei ... hotpot , het favoriete eten bij uitstek , alles koken in één pot . Ik heb daar wat mijn bedenkingen bij maar uit beleefdheid eet ik zoveel mogelijk gekookte paddestoelen en garnalen -

tempel    monument kindjes   doorkijkvenster  hotpot

Morgen begint de training deel II . Om 2 uur ben ik opnieuw wakker. ik blijf wat op mijn bed liggen en om 5.00h val ik terug in slaap. Om 7h15 schiet ik wakker en moet ik mij haasten want we vertrekken om 7h30. Geen tijd voor een ontbijt . Bill, Leo and Yoann zijn heel blij wanneer ik aankom, weer zijn ze super enthousiast en gemotiveerd.  Ik leg het theoretische deel uit en dan gaan we meteen van start . We hebben wat moeite met de machines die opnieuw moeten opgestart worden maar uiteindelijk slagen we erin om toch iets te  produceren. Het is dan ook de eerste dag en de opstart van het 2de project.

20191209_045643   machine pa

Vanavond blijf ik in het hotel om te eten  , ik heb spierpijn aan mijn linkerschouder van het zwemmen , wat Voltaren zal wonderen moeten doen .

eten hotel

Op naar morgen , vroeg in de veren. Dinsdag , de messen van de machines zouden vervangen worden en dan hoop ik de eerste orders te kunnen produceren . Weeral ben ik er 100% van overtuigd dat de messie zal slagen , ik heb een heel goed team.

Deze nacht kom ik wakker van de pijn in mijn schouder . we besluiten om de volgende ochtend een dokter te zien , gezien de pijn en de zwelling. Ik moet mee naar het ziekenhuis , een echte ervaring op zich . Alle dokters zitten in kamers en iedereen staat te pas en te onpas bij een dokter. Ik ben de enige Europeaan die daar rondloopt , gelukkig is Beibei mee om alles te vertalen.  De dokteres bekijkt mijn schouder en duwt met haar vingers in mijn schouders , ik kan het niet houden van de pijn , vervolgens trekt ze aan mijn arm en roep ik om te stoppen , zo'n pijn . Conclusie een ontstoken spier (bicep pees ontsteking of scheurtje) , met wat pleisters en 4 pillen zal het voldoende zijn zegt ze . Dit komt door een overbelasting van de arm zoals een herhaaldelijke beweging tijdens  het zwemmen .Na 2 uur moet de zwelling weg zijn en zal ik mijn arm weer kunnen gebruiken. Ik kom dus pas aan om 10h30 in de fabriek . En inderdaad na 2 uur lijkt alles plots beter te gaan , zal wel een paardemiddel zijn. Nu nog afwachten wat de volgende nacht zal brengen.

We maken progressie , we kunnen vandaag de machines starten en opnieuw zijn ze super enthousiast . Alles loopt zeer goed.

Eerste productie polyamide is een feit !  Wat technische problemen maar die worden snel opgelost.

first production PA

Bill

Het is woensdag , het gaat stukken beter met mijn schouder maar zijdelings de arm opheffen lukt mij niet . We doen verder met de training en we produceren onze eerste orders zonder noemenswaardige problemen, iedereen is blij . In de middag blijf ik op bureel en eet ik van een lunchpakket uit het hotel. Westers natuurlijk , het Chinese eten dat ze voorschotelen op het werk is niet aan mij besteed. Een half uurtje pause en dan opnieuw starten .

Liu

labtech

Donderdagochtend 4.00h , kan ik weer de slaap niet vatten , toch in totaal 6 uur geslapen . Ik zoek op het internet op over bicep klachten en rusten is de boodschap, geen sport meer dus voor een aantal weken. Het zijdelings opheffen blijft het moeilijkst en het pijnlijkst. Maar volgens de omschrijving is er beterschap in zicht en zoniet zal ik in ons Belgenlandje naar een dokter moeten.

Vandaag en morgen moeten we alle orders voor de PA afwerken om dan de omschakeling naar PP te maken . Alles verliep opnieuw heel goed, geen enkel probleem heeft zich voorgedaan. Ze lopen en praten wel wat nerveus door elkaar , maar dit is hun manier van communiceren. Telkens als het resultaat goed is zie ik enkel blijde gezichten , ze maken mij ook blij , hun enthousiasme is echt niet normaal.  Vanavond eten we in de Sunbar. Morgen is het precies 1 week dat ik hier ben , de dagen vliegen voorbij. Hopelijk is dit volgende week ook zo . Ik verlang opnieuw naar huis .

Friday the 13th, ik geloof er niet in maar toch.....willen ze een foto voor de afsluiting van de eerste week , we proberen er een leuke herinnering aan over te houden. We staan allen schuin tegen elkander om het toch wat gek uit te laten zien . Vandaag moeten we alle PA kleuren afwerken . We produceren 12 kleuren zonder enige problemen , maar dan beslissen we een 13de te verwerken en het lukt ons maar niet ... raar . Ik beslis om die volgende week te hernemen want het moet lukken .

Deze avond blijf ik in het hotel , na het buffet trek ik mij terug in mijn kamer en hoop dat ik eens een ganse nacht kan slapen . Ik ben vermoeid door het niet kunnen slapen, de pijn in mijn arm , en het vele weg en weer lopen op het werk. Velen denken dat dit een plezierreisje is , maar dat is het niet , het is hard werken .

Op de gang van het hotel speelt het kerstliedje Jingle Bells , dit al een week aan een stuk , ik sta ermee op en ga ermee slapen ... het mag wel een stoppen...

Het is weekend , om 9.00h wandel ik naar het strand , het is fris en de wind is ijzig koud . Ik ben  meteen wakker , het is echt een prachtig zicht .   Om 13.00 ga ik samen met de arbeiders naar Swane Lake , de zwanen komen er deze tijd van het jaar samen. Bill koopt wat tarwe en gooit het in het water , meteen komen ze erop af . het is een show spel. Daarna waaien we uit aan het strand en nemen nog wat kiekjes . Het was een gezellige namiddag , dit sterkt de band van het team. We sluiten af in een restaurant waar we onze eigen vis Mogen kiezen , die ze dan klaarmaken en aan tafel bengen. Dit is één van het beste wat ik hier al gegeten heb . Het is jammer dat de Leo en Yoann geen Engels spreken , ze lachen wel vaak , en hun gezichten spreken boekdelen. Maar ik kan er niet mee communiceren en dit is wel heel jammer.

Morgen zondag en ik heb afgesproken met Beibei om mijn haar te laten knippen, ik weet nog niet wat dit zal worden , op naar de volgende belevenis. We gaan daarna wat shoppen en iets eten .

hotpot   shopping

Beibei en ik stappen in het grootse shoppingcenter nabij het hotel en lopen in het kappersalon binnen . 48RMb Om je haar te wassen en te knippen, dit komt neer op 7 euro. Eerst moet ik mee naar de wastafel , daarna legt Beibei uit wat ik wil , de kapper , een jonge gast knipt heel voorzichtig , en daarna moet het haar opnieuw gewassen worden voor de kleine haartjes uit te wassen. Raar , maar oke , het eindresultaat is hetzelfde alsof bij de kapper in België zou gaan , maar dan wel een stuk goedkoper. Daarna gaan we binnen in een klein restaurantje om noedels te eten , een grote kom wordt voorgeschoteld , bijna onmogelijk om alles op te eten . We beslissen om een taxi te nemen en verder te gaan winkelen in de binnenstad . Het was eigenlijk wel aangenaam , daarna trekken we opnieuw een restaurantje binnen om dumplings te eten met garnalen, best wel lekker. Voldaan gaan we terug naar het hotel. Het is altijd vroeg om te eten , en om terug in het hotel te zijn, maar oke morgen is het opnieuw werkdag. De laaste 4 dagen tegemoet gaande.

Het is opnieuw maandag en we gaan weer van start , vandaag moeten we een aantal dringende kleuren produceren. Het verloopt zoals gewenst. De dag duurt nu iets langer , want ze kunnen redelijk zelfstandig werken. Nu en dan krijg ik nog een vraag om te helpen maar grotendeels doen ze nu zelf.

Na het werk blijf ik in het hotel , ik probeer mijn kleren wat te schikken om terug in de valies te krijgen , want ik heb 2 cadeaus meegekregen van Beibei voor haar huwelijk, en ook zelf het ik nog geschenken gekocht voor de kerstdagen . Nu zal het moeilijk worden om die weer dicht te krijgen.

Ondertussen is het donderdag , de laatste dag van de training ; Ik voel mij verschrikkelijk slecht , waarschijnlijk iets verkeerdelijks gegeten . En toch moet ik die training beeindigen , dan zal ik vanavond proberen uit te zieken .  ik heb als bedanking een klein kunstwerkje gekregen met een Pandabeer , met de betekenis dat het geluk naar mij zou komen. Een mooi aandenken . Toch ben ik heel tevreden over de training die ik heb gegeven , maar nog gelukkiger dat ik naar huis mag. Weer een ervaring rijker .

Tot in België

Een maand later heerst er een pandamie over China """Covid 19 """ ...  die zich over de ganse wereld verspreid