België " met de fiets doorheen ons kleine Belgenlandje "

19 augustus 2018 - Lier, België

Stef en ik hebben een E-bike gekocht.  Dit jaar  willen ons eigen landje wel eens ontdekken . Om de E-bike onder controle te krijgen fietsen we eerder korte afstanden . Daarna zullen we proberen om dag - en of  meerdere uitstappen  aaneen te schakelen.  Jullie zullen dus meerdere fietservaringen en routes terugvinden   : Alvast veel leesgenot ....

15 juli 2018 : Fietsen rond Zomergem

We beginnen in het meetjesland "De Lieve" . Vandaag 15 juli en het is een prachtige dag met veel zon .

We vertrekken rond 11.00 h rijden met de wagen met de fietsen achterop naar de eerste bestemming "Zomergem" , waar we parking vinden aan het gemeentehuis , een bouwkundig erfgoed . Het gemeentehuis in neo-traditionele stijl, gebouwd in 1923 naar ontwerp van 1920 van architect Valentin Vaerwyck

Zomergemgemeentehuis

We rijden naar het schipdonkkanaal en daarna volgen we onafgebroken het pad langs de Lieve via vooraf geplande  knooppunten.

schipdonkkanaal   Kruispunt waterwegen shipdonk  Zomergem fietstocht langs de Lieve

We volgen het kanaal  langs enkele van de mooiste landschappen van het Houtland. De Lieve is het oudste kanaal van Europa. Het werd halfweg de dertiende eeuw gegraven als een verbinding tussen Gent en Damme, anders gezegd als een verbinding tussen de Leie en het Zwin en dan zo naar de Noordzee.  De Lieve bracht eeuwenlang welvaart naar Gent. De handel met Engeland floreerde en dat was voor een groot stuk te danken aan de vlotte verbinding met de Noordzee. Maar toen het Zwin begon te verzanden, ebde ook het belang van de Lieve weg. De Sassevaart verving in de zestiende eeuw het kanaal als toegang tot de Noordzee.

Met het machtige kasteel van Lovendegem, de rust langsheen de kanalen en het kastelendorpje Vinderhoute als belangrijkste troeven. Typisch voor deze gemeenten zijn ook de talrijke oude hoeven, een kapel of een wegkruis.
6206287139_19010ffb11_b  Kasteel in Zomergem

Een eerste rustpauze nemen we aan het gemeentehuis van Lovendegem , waar we een koffie nuttigen .

Zomergem

We stoppen  nog eens na 40 km gefietst te hebben in de Zomerhoeve  om een koffie en een pannenkoek met rode bessen te proeven .  Na een kleine rustpauze ingelast te hebben kunnen we weer verder.  Het blijft echter warm , 32 graden ...

tussenstop De Lieve

Vele kleine knooppunt bordjes om de fietsroute volgen zijn onduidelijk (de zon heeft zijn werk gedaan om de cijfers weg te vegen)  en een aantal ontbreken , waardoor we een paar keer verkeerd hebben gereden en terug moesten rijden om vervolgens de route verder te kunnen volgen . Dit heb ik reeds gemeld bij Vlaanderen Vakantieland "de Route dokter" opdat andere mensen dezelfde fout niet zouden maken, hopelijk zullen deze aangepast worden voor de vele sportievelingen.  We hebben er 56 km op zitten  . De kleine zandweggetjes zijn gevaarlijk voor E-bikers en daarom moet de rij stijl aangepast worden .

Wil jij ook deze mooie route volgen ?  Knooppunten ;

start Gemeentehuis Zomergem :

61-6-10-12-22-23-25-32-(34)-37-44-45-41-40-38-31-37-34-30-28-15-13-9-7-61

Op naar de volgende ....

22 juli 2018 : Fietsen langs de pareltjes van het Waasland : Lokeren en de Molsbroek

Lokeren is een gezellige, groene stad tussen Gent en Antwerpen. De Moervaart, de Zuidlede en de grillige Durme trekken een spoor van rustig blauw en weelderig groen doorheen het landelijke Eksaarde, het romantische Daknam tot in het hart van Lokeren. Lokeren is een paradijs voor wandelaars en fietsers, ook boottoeristen worden hier verwend met de mogelijkheid om aan te meren in het centrum van de stad, vlakbij de Markt met zijn gezellige terrasjes, eethuizen en winkels.

Afstand : 55 km

Knooppunten : 24-27-28-35-40-46-43-49-90-79-47-41-38-37-42-39-29-32-26-22-23-24

Startpunt : Het marktplein te Lokeren

Marktplein Lokeren

We vertrekken vroeg in de ochtend  met de auto en de fietsen achterop richting Lokeren , het is opnieuw een warme dag , ze voorspellen 30°C .

We nemen onze eerste foto op het marktplein van Lokeren met op de achtergrond een groots hotel. Enorme beelden van hazen staan tentoon op het plein.  Bij een nieuwe Markt hoort namelijk een kunstwerk. Het is een vrolijk kunstwerk geworden dichtbij de Durme. ‘De drie hazen’ van kunstenaar Luc De Backer.  Het kunstwerk is gemaakt in inox, in een strakke moderne vormgeving. Een moderne look, maar wel met een verwijzing naar ons rijke Lokerse verleden. Zo is het kunstwerk nauw verbonden met het nabijgelegen Stadsmuseum. Ze vertellen elk op hun manier een bijzonder stukje van de Lokerse geschiedenis. Sinds de 18de eeuw en dit tot het midden van de jaren 50 van de vorige eeuw, was Lokeren het wereldcentrum van de konijnen- en hazenharennijverheid. Een voorbereidende industrie waarbij konijnen- en hazenvellen bewerkt worden voor het maken van vilten hoeden over de hele wereld.  En voor wie dacht dat enkel konijnen werden gebruikt voor de haarsnijderij, nee hoor, de hazenvelletjes zorgden voor de mooiste hoedjes. Ze glansden meer.De kunstenaar vond het belangrijk een object te maken dat voor iedereen in de stad herkenbaar is. Volgens de kunstenaar is humor een vaak verwaarloosd element bij openbare kunst. Humor kan hedendaagse kunst op een fijne, lichtvoetige en niet-intellectuele manier tot de mensen brengen. Vandaar een speels kunstwerk, dat door vele mensen kan gesmaakt worden.

We fietsen via autoluwe wegen, jaagpaden soms semi - verharde wegeltjes. . Onderweg komen  we door stiltegebieden met waterplas,landbouw stroken, bos plekken maar ook door dure villawijken. In het tweede deel is de Durme  onze met gezel. En zoals steeds komen we langs alle Vlaamse wegen niet alleen wegenwerken maar ook meerdere kapelletjes tegen. Ook treffen we  vele zitbanken , ideaal voor een picknick , maar die hebben wij niet bij.

natuur Lokeren

De Durme : Alleen tussen Lokeren, Hamme en Tielrode ligt er nog een origineel stukje Durme. De rest van de Durme is een kanaal geworden en kreeg daardoor een andere naam. De verzanding van de Durme is er gekomen door de vele kanalen die er rond Gent werden gegraven. Om overstromingen te voorkomen werden er nog talrijke wijzigingen aangebracht. De Durme staat pas vanaf Hamme in verbinding met de Schelde en is daar onderhevig aan de getijden. De Durme waar we naast fietsen staat in verbinding met het Kanaal Gent - Terneuzen via de Moervaart .Dus de stroming is omgekeerd. Dit was noodzakelijk omdat het hoogwater van de Schelde te hoog werd om het centrum van Lokeren te behoeden van overstromingen.

De Durme  Durme

Sint Jozefkapel , ligt tussen knooppunt 40 en 35 komen we langs de Sint Jozefkapel uit de 18de eeuw. Duidelijk een bloeiperiode in het Waasland als je er de geschiedenis van Lokeren op naleest. De kapel is gebouwd naar aanleiding van een laatste wens. Bij de 300ste verjaardag werd de houten sculptuur geplaatst. Op het infopaneel van de kapel zal je kunnen lezen dat deze rustige regio vroeger heel wat bedrijvigheid had. De Durme was immers een zeer belangrijke handels rivier.

St Jozef Kapel St Anna

We rijden nu in Hamme. Vanaf hier is de Durme een tijdje onze metgezel. Even voorbij een sportcentrum fietsen we opnieuw kort tussen de huizen om daarna via een smal fietspad terug de Durme op te zoeken.  We verlaten het fietspad op een gegeven moment en rijden links op een onverhard pad (Oude Durmedijk) langs enkele moestuintjes. We genieten de volgende 2,4 km want bij dit mooie weer is dit enig aangenaam om te fietsen. Kronkelend langs de oever komen we voorbij  roeibootjes, bankjes én er zijn horecazaken bij het begin en het einde van deze onverharde strook.

We nemen een tussenstop in de Welkom waar we een eerste frisdrankje nuttigen

Welkom

We steken een ijzeren brug , de Mirabrug , waar ooit een scène uit de speelfilm ‘Mira’ Jan Decleir en Willeke van Ammelrooy lagen te rollebollen.

Brug van de Durme

We fietsen naar het kasteel Blauwendael  die een functie als mediatheek, tentoonstellingsruimte en biedt plaats aan de heemkundige kring van Waasmunster . Er staan 2 mooie bronzen beeldjes van een naakte vrouw en man op hun fiets. Voor het kasteel staat een hart waardoor je een foto kan nemen met op de achtergrond een fontein.

Kasteel Blauwendael Kasteel Blauwendael

Wij rijden verder naar het Natuurreservaat Molsbroek .Doorheen en omheen het reservaat slingert zich een geasfalteerde wandeldijk van 4,5km lengte. Deze is steeds vrij toegankelijk en biedt de wandelaar , fietser een prachtig uitzicht op de rijk geschakeerde natuur.

Molsbroek was het eerste natuurgebied in Vlaanderen die in 1984 het statuut van erkend natuurreservaat kreeg. Het is 80 hectaren groot en is een paradijs voor watervogels. Er werden sinds 1968 niet minder dan 235 verschillende vogelsoorten waargenomen. Het ondiepe water van het Molsbroek is eveneens een goede viskwekerij. Er leven heel wat verschillende vis soorten zoals brasem, paling, snoek ... Het landschap van de Molsbroek bestaat uit moeras, vochtige grasvelden , rietvelden en vele bosjes . We treffen op de route wondermooie plekjes aan.  We brengen een bezoek aan het bezoekerscentrum , een tentoonstelling leert je meer over de natuur.

Molsbroek

We verlaten het natuurreservaat en doen extra kilometers , dit is het voordeel van een E-bike , doch het achterwerk laat het soms wat af weten. We passeren een zonneterras op de Oudeheerweg-Ruiter in Waasmunster , waar iemand luidkeels ons toeroept " hier lekkere koffie". We houden halt en nemen plaats op de terras, waar we een koffie krijgen en een chocolade muffin. Een zwaar gebakje dat op de maag blijft liggen.  Vervolgens zetten we onze route verder naar de eindbestemming de parking aan het centrum van Lokeren .

29 Juli 2018 Eeklo

Fietsknooppunten :

68-75-82-93-90-89-898-77-70-66-52-53-65-54-57-55-51-50-97-24-23-64-68

Traject : Eeklo-Oostwinkel-Ursel-Aalter-Knesselare-Kleit -Eeklo

Afstand : 48.5 km maar uitgebreid tot 61 km

We beginnen aan de fietstocht rond 14.00h aan de markt in Eeklo . Een mooi pittoresk plaatsje met een aantal restaurants.

Eeklo markt

Het Leen, het Keigatbos en het Drongengoed, het grootste aaneengesloten bosgebied van Oost-Vlaanderen. Je fietst door een verrassend, licht heuvelachtig landschap. We komen amper iemand tegen langs de weg er is dus heel weinig verkeer.

Het druppelt en soms blaast de wind koude lucht over ons heen waardoor we nu en dan onze regenvestjes nodig hebben. Maar over het algemeen blijft het droog en trotseren we 26 ° C .

In het Drongengoed stoppen we voor een verwenkoffie en worden er getrakteerd op een live zingend duo die een aantal liedjes brengen uit de jaren 80 ....

Drogengoedhoeve  Drogengoedhoeve Drogengoedhoeve

Tot in Ursel , een dorp in de Belgische provincie Oost-Vlaanderen en een deelgemeente van Knesselare sinds 1977. Ursel is gelegen in het licht heuvelachtige gebied tussen Aalter en Eeklo .

Ursel

Ursel staat vooral bekend voor de Drongengoedhoeve en het militair domein, het vliegveld van Ursel wat een voormalig reservevliegveld van de NAVO is.

Naast dit vliegveld ligt het Drongengoedbos. We fietsen door het natuurlandschap het Keigatbosgebied , een uitloper van het Drongengoedgebied, maar het Keigatbos heeft toch een eigen karakter met schitterende dreven en grote loofbomen.

Drogengoedhoeve

Tijdens de Fietsroute doen we een extra ommeweg "Aalter Brug, niet echt geschikt voor een E-bike en moeten dan ook snel terugkeren .Het wordt doorsneden door het kanaal Gent-Brugge, rijksweg Aalter-Maldegem.

Aalter Brug pad  Aalter-Brug

Om 19.00h is er een balloonmeeting  in Eeklo , op een groot terrein nabij de sporthal , en weer werden getrakteerd op een concert (laatste minuten) van Baba Yega . Door het slechte weer , veel wind en nu en dan wat regen gaat de ballonvaart niet door.  We moeten dus afdruipen ...

BABA Yega   Baba yega

We fietsen  terug naar de markt van Eeklo  en genieten nog na van onze prachtige dag in de Brasserie 't Binnenhof .  Een gezond slaatje met scampi's , kip , zalm en een glaasje Rosé geeft ons voldoening.

Binnenhof markt Eeklo.

30 Juli 2018 : Fietsen in Buggenhout -Dendermonde

Afstand; 45 km uitbreiding naar 51 km

Knooppunten : 54-64-23-66-11-10-52-58-91-89-84-94-32-37-42-96-59-65-54

Deze fietsroute begint in Buggenhout , parking Bos in de Kasteelstraat .

Buggenhoutbos is een gemengd loofbos. er zijn 2 kanten met de Kasteelstraat als scheidingslijn. We fietsen over brede goed berijdbare boswegen.

We fietsen van de grote parking af en aan de overkant treffen we een Boskapel aan.

Stef neemt een kijkje binnen , van zodra hij binnenstapt gaat het licht automatisch aan.

Kapel Buggenhout

Na 900 meter staat het eerste bordje van het fietsnetwerk , knooppunt 54. We rijden nu richting Malderen. Malderen behoort toe aan Londerzeel , eventjes in Vlaams Brabant.  Bij knooppunt 10 kom je bij het water uit. langs de kaaimuren en een onverharde strook met grove kiezel komen we in Baasrode aan. We treffen een industriepark aan met grote buizen waar we een toch wel een artistieke foto nemen

Baasrode  Baasrode Buizen

Baasrode Buizen

Verder belandden we op het jaagpad langs de rechteroever van de Schelde . Door de droogte staat de Schelde wel heel laag , dit is ongezien.

Schelde Schelde Dendermonde

We fietsen verder langs het prachtige Vlassenbroek, een natuurpark.

een Fuut onze E bikes paarden Dendermonde

Gietendonk

Schelde boten op laag water  Schelde

We stoppen aan de Cleythoeve en genieten van een koffie met pannenkoek en warme krieken

pannenkoek met warme bessen  't Cleytehoeve

Wanneer je het jaagpad verlaat komen we aan in Dendermonde , en rijden voorbij de Brusselse Poort . Dit poortgebouw maakte deel uit van de vestingwallen tijdens de 14de eeuw . Vanaf deze plek was er doorgang naar Brussel

Brusselse Poort in Dendermonde

Voor we in Lebbeke aankomen worden we geprikkeld door de zoete geur van Chocolade afkomstig van de chocolade fabriek Barry Callebaut. De fietswegeltjes in opstal zijn leuk om door te fietsen , we treffen hoppe langs de weg maar Stef neemt het nogal figuurlijk op ..

Hoppe Opstal

We scheren weg langs het bos en nemen het meest rechtse pas om terug naar de parking te rijden .

We beslissen om iets in Dendermonde te gaan eten. Dendermonde is de stad van het Ros Beiaard. We komen aan op de grote markt . Er staan heel wat fraaie gebouwen , het stadhuis, het Belfort ...

Dendermonde stad  Dendermonde stad Dendermonde stad  Dendermonde

Het weer is afwisselend bewolkt, zonnig waardoor we een pracht van een foto kunnen nemen van het Belfort van Dendermonde .

Dendermonde stad Dendermonde stad Baleys

We genieten van een lekkere aperitief Ginn Buss Framboos en daarna van een lekkere maaltijd . We zijn voldaan en gaan verder met het volgend verhaal . ...

31 juli 2018 : Een beetje buiten België ; Zeeland "Zilte route langs mosselen en oesters"

Fietsknooppunten ; 79-46-47-44-45-49-48-51-67-56-55-57-58-64-62-63-99-86-85-88-84-82-83-70-79

Afstand : 54 km

We rijden met de auto naar 's Gravenspolder , het startpunt is het knooppunt 79

's-Gravenpolder is een dorp in de gemeente Borsele in de Nederlandse provincie Zeeland.

De typische kleine huisjes van Nederland , een watertoren , een kerk en een park vullen het dorpje van 's -Gravenpolder

S Gravensgroot  watertoren kerk park

We fietsen richting Yerseke en om dan in Goes te eindigen .

Zout en nat, daar draait het om in de Yerseke Moer. Het is ontstaan onder invloed van de zee; menselijk gebruik heeft het landschap getekend. Tegenwoordig is dit gebied één van de meest waardevolle natuur- en cultuurlandschappen van Zeeland.  Er zijn heel wat kreken dichtgeslibd met zand en klei. Het gebied is zeer vogelrijk. Weidevogels zoals tureluur, kluut, kleine plevier en grutto broeden hier. Ook eenden, zoals de wintertaling en de slobeend broeden in flinke aantallen in het gebied.

Yerseke Yerseke  Yerseke

Yerseke is hét mossel- en oesterdorp van Zeeland. Het leven in Yerseke draait om schelpdieren, bij havens en de oesterputten is altijd bedrijvigheid.  Voor de kweek werden de oesterputten gebouwd. Wil je er proeven dan moet je voor 17.00 h ter plaatse zijn , want wij waren een uur te laat en konden nergens nog terecht om te proeven. We zijn ietwat ontgoocheld maren geven de moed niet op , oesters zullen we eten ...

We rijden verder langs de zee , met een prachtig helderblauw zicht . We blijven een eindje aan het water staren naar de zeilbootjes die de wind trotseren en nemen een aantal kiekjes.

Yerseke zee  Yerseke zee

Tot aan de haven fietsen we verder waar we de grotere vrachtboten zien binnenvaren.

haven yerseke Yerseke haven Vuurtoren Yerseke Yerseke

Kinderen springen van de kade in het water , hoewel er uitdrukkelijk staat dat het verboden is . Het is echt de moeite waard om eens rond te rijden , mooie aanlegplaats voor de vele bootjes , alsof je ergens ver in het buitenland vertoefd .

Yerseke  Yerseke Yerseke

Yerseke

We fietsen verder tot in Goes , met de prachtige haven.

Haven Goes Haven Goes

We eten in het "Slot Oostende" , een brouwerij met restaurant. We proeven de oesters met een glaasje Cava , .......wat zijn ze overheerlijk .

oesters Goes

3/08/2018 : Zoutleeuw -wandelen op het Het Vinne

Afstand :42 km

Knooppunten :

We starten onze fietstocht in Overhespen , via de kleine wegeltjes met de vele peren en appelbomen . Er staan eveneens een aantal kunstwerken langs de route. We proeven een appeltje maar die zijn nog heel hard en smaken nogal zuur , waarschijnlijk hebben ze nog wat tijd nodig om verder te rijpen.

overhespen  Kunstwerk in Overhespen  peren en appels in Overhespen

Het is 39 °C en het is drukkend warm en moeten ons dus voorzien van veel water

We stoppen aan het natuurpark Het Vinne , waar we een stukje te voet gaan tot bij het vogelhuisje die te midden van het meer staat. Je kan er op het gemak de vogeltjes spotten

Het Vinne   Het Vinne  Het Vinne Het Vinne Het Vinne Het Vinne

We kunnen er niet zo lang blijven door de pakkende hitte.

We fietsen verder tot in Zoutleeuw  is een stad in de Belgische provincie Vlaams-Brabant. De stad ligt op de grens van het Hageland.

de Sint-Leonarduskerk op de Grote Markt, zowat de enige kerk in België met een intact gebleven laat-gotisch interieur. Deze kerk met haar torens behoort sinds 1999 tot het Werelderfgoed van de UNESCO

Het Stadhuis, gebouwd door Rombout II Keldermans vanaf 1529. Het werd ingewijd in 1538.

Zoutleeuw Zoutleeuw Zoutleeuw

Verder valt er niet veel te beleven in de streek en daarom beslissen we om terug huiswaarts te keren en in de Gouden Os te Torhout  te stoppen om Scampi's en ribbetjes à volenté te eten .

5/08/2018 : Fietsen aan de zee

Fietsknooppunten : 19-20-6-98-66-24-96-88-58-62-65-66-74-76-50-1-10-12-13-14-4-75-69-19

afstand ; 48 km

We starten bij knooppunt 19 in de Booihoekstraat 19 in Veurne-Oostduinkerke

Wulpen is een dorp in de Belgische provincie West-Vlaanderen en een deelgemeente van de kustgemeente Koksijde . We nemen een foto van een beeld dat zittend naar een kanaal zit te staren , Stef neemt plaats naast hen ...

Wulpen   Wulpen

We fietsen verder naar de duinen in Oostduinkerke waar we eventjes de duinen bewandelen . De Oostduinkerkse duinen situeren zich langs weerszijden van de Leopold II Laan, die het dorp met het bad verbindt

Oostduinkerke duinen   Oostduinkerke duinen

We zetten onze weg verder naar Oostduinkerke aan zee waar we een wandeling maken tot aan de zee. Een waar spektakel op zee met heel wat Kite surfers . Het water is aangenaam warm en er staat veel wind .

Oostduinkerke zee Oostduinkerke zee

We fietsen verder op de dijk , waar het gepeupel druk roekeloos rondlopen . Het is gevaarlijk om tussen deze mensen tussendoor te fietsen en zijn dan ook blij als we de dijk mogen verlaten.

De twee beelden van de garnalenvissers zijn mede beeldbepalend voor de “ dijk “ van Oostduinkerke . De paardenvisserij is een traditie die al 500 jaar bestaat.

Oostduinkerke garnaalvissers

Tot aan de Panne rijden we verder om dan terug te keren naar ons beginpunt .

panne

8/08/2018 : Fietsen langs de kastelen en abdijen

Afstand :51 km

Knooppunten; 97-67-73-61-94-59-70-57-46-49-5-98-3-12-18-52-75-30-81-40-84-24-69-82-93-13-97

Toffe bospaden verbinden kastelen en een aantal abdijen in het Zuidwesten van Brugge . We gaan van start aan het kasteel van Loppem , een 1-9e eeuwse kasteel. Er is genoeg parking voorzien om de wagen achter te laten. Guido Gezelle was hier kind aan huis. Loppem is rustig en kent heel wat groen.

Parking Loppem  Kasteel van LOppem

Via de mooie aangelegde paden komen we een paarse heide met schaapjes

Heide Loppem

Aan het kasteel van Beisbroek houden we halt om een koffie en thee te nuttigen . Er is een natuurcentrum en een volksterrenwacht Cozmix . Er staan overal mooie beelden met de gekende planeten zoals Venus , Pluto , Aarde ...

Kasteel Beisbroek  Planeten

We rijden verder naar het kasteel van Tillegem , een prachtig , robuust kasteel . Op zo'n 2 km van het centrum van Brugge.

Kasteel Tillegem

In de binnenstad van Brugge worden er momenteel een aantal kunstwerken tentoon gesteld "Triënnale" , de kunstroute ,  wat echt de moeite waard is om deze te bezichtigen. Het zijn indrukwekkende constructies van internationale kunstenaars met als thema de Vloeibare Stad en focust zich op de toekomst van de stad met de klimaatopwarming als achtergrond. Er staan 15 verschillende constructies verdeeld over de route.

Kunstwerk 3  Kunstwerk 3  Kunstwerk 4  Kunstwerk 5

In het centrum krioelt het van de toeristen , al is er dan ook heel wat te bezichtigen . prachtige gebouwen en huizen

Brugge stad Brugge stad Brugge stad

We volgen verder de vesten langs het Minnewaterpark.

Minnewater  Minnewater

Een lange dreef brengt ons tot in het hart van domein Ryckevelde waar het neogotische kasteel staat , nu dienst doet als feestzaal.

Wij rijden verder tot aan het Kasteel van Loppem waar onze auto staat.

11.08.2018 Fietsen rond Hamme

Afstand : 54 km

Knooppunten : 49-90-78-77-91-6-5-3--4-7-8-6-91-9-69-55-99-95-98-60-46-43-49

De temperatuur is vandaag aangenaam , niet te warm zoals de voorbije dagen , een 20 tal graden , juist genoeg om een fietstocht te beginnen.

We parkeren de auto op het Kaaiplein , waar er juist een straat verder markt is , Stef heeft een hongertje dus kopen we een rijsttaartje en een appelflap  , om de honger wat te stillen.

Het startpunt ligt vlak voor ons neus knooppunt 49- meteen worden we ondergedompeld in een prachtig stukje natuur. Eerst de Durme en daarna de Schelde houden ons gezelschap. Op deze plek heb je de samenvloeiing van beide rivieren. Er staat een beeldhouwwerk ter ere van de in Hamme geboren schrijver Filip De Pillecyn , hij kwam hier vaak ter inspiratie voor zijn boeken.

We moeten met de overzetboot naar de andere kant gebracht worden om onze route verder te kunnen zetten. 20 Minuutjes wachten , ondertussen kunnen we eventjes pauzeren

De Schelde , overzetboot De Schelde , overzetboot 20180811_133409

Durme Durme

We komen geen auto's tegen ,zo rustig is het er , we genieten volop van de natuur .  Tijdens onze  rit lopen er heel wat patrijzen rond

patrijs patrijs

We ontdekken mooie natuurgebieden zoals Den Bunt , Lippenbroek , de Scheldevallei Moerzeke -Kastel.

Aan knooppunt 8 dienen wij genoodzaakt terug te keren want de dodentocht van 100 km is aan de gang , 13000 mensen nemen deel aan deze tocht , en wij zien er een aantal vermoeid aankomen.

Dodentocht

Door het terugkeren moeten we onze route aanpassen waardoor we op een eerder gereden stukje rijden .

We beslissen om ons avondmaal in het restaurant de Drie Goten te nuttigen. Een geweldig adresje waar ze gespecialiseerd zijn in salades . De borden zijn rijkelijk gevuld waardoor het voor mij te veel is maar gelukkig heeft Stef steeds een plaatsje vrij.

Drie Goten

Daarna keren we voldaan terug huiswaarts.

12/08/2018 : Langs grote hoeven en kleine kapellen te Galmaarden

Afstand : 45 km

Knooppunten; 6-65-98-8-9-31-36-35-47-98-67-1-74-70-97-46-2-1-4-3-78-6

Een prachtig stukje heuvelachtig groen in het Pajottenland. We vertrekken in Galmaarden en beklimmen enkele flinke kuitenbijters richting Vollezele . Het dorpje is al bekend voor zijn Brabantse trekpaard. Het voormalige gemeentehuis herbergt het Museum van het trekpaard. Het museum is gesloten voor verbouwingswerken. Op de top van elke heuvel moet je eventjes stoppen , niet om te rusten maar vooral om te genieten van het uitzicht over de akkers en weiden met daartussen machtige vierkansthoeves.

Vollezele Vollezele Kerk Vollezele Brabants paard

Op het kasteeldomein Steenhout is er vandaag de Castle run , die wij zullen bijwonen. In een middeleeuws kader kan je er over een glooiend landschap over 8 kilometer 30 natuurlijke en met natuurlijke materialen opgebouwde, hindernissen beklimmen. Het parcours loopt door het park en bos maar er moeten ook beken en vijvers overwonnen worden . Ik kom er ook nog mijn vorige werkgever Dominiek De Clerck tegen met wie ik graag op de foto ga. Deze Castle run is voor een goed doel, De vereniging biedt zowel financiële als materiële steun aan kinderen die aan een ernstige en langdurige ziekte lijden

Me and DDC Castle Run 4 Castle Run 7 Castle Run 6

Het domein Steenhout is een prachtige locatie en wij wandelen een stukje binnen het domein .

Steenhout Steenhout Vollezele DDC

We stoppen nog eens in het Park van Edingen , een mooi kasteel met daarrond heel wat wandelpaden.

Park Edingen Park Edingen 2 Park Edingen 4 Park Edingen 5

Park Edingen 6

Via de dorpjes St-Pieters-Kapelle en Bever maken we de fietslus helemaal rond.

Het was alweer een prachtige dag met heel wat mooie landschappen in combinatie met een activiteit , op naar de volgende ....

15/08/2018 Een frisse neus ophalen langs het Veerse Meer in Nederland

Afstand ; 72 km

Knooppunten ; 35-34-24-23-20-28-10-18-19-6-5-4-3-2-3-30-31-32-36-34-35-48-40-50-25-35

We vertrekken rond 9.00 h naar Nederland richting Veere .Het is er bewolkt maar met een aangename 20 graden C.

We staan geparkeerd op een plaats langs de grote weg met als startpunt nr. 35. Meteen rijden we langs de drukke weg . Het Veerse meer is prachtig , de vele zeilbootjes op het meer en de overweldigende natuur .  We combineren de fietsroute aan het meer met een aantal omliggende dorpjes , vandaar dat we meerdere kilometers zullen moeten fietsen. Aan onze eerste halte proeven we de warme appeltaart met een koffie

Veerse meer fietsen Veere tekort appeltaart

Zo rijden we dus in en uit de vele dorpjes en komen we telkens opnieuw het Meer tegen . Langs de weg komen we ook een bord tegen met een rare vogel , paarden en schapen

langs de weg Veerse meer , agressieve buizerd langs de weg Veerse meer Paarden typische Nederlands haven Veere Veerse meer

Veere is één van de meest bezienswaardige stadjes op Walcheren. Er zijn gezellige straatjes en leuke terrasjes . Daarbij hoort de Grote kerk , het zeer mooie stadhuis en de fraaie huizen . Vooral Schotse huizen die getuigen van de bloei in de wolhandel tussen Schotland en Veere. Het laatgotische stadhuis met het peervormige dak gedeelte heeft vandaag geen functie meer Sinds 2015 is het stadhuis opnieuw toegankelijk als onderdeel van het museum Veere

Grote kerk in Veere stadhuis van Veere Schots huis in Veere

We fietsen verder en komen nog een kerkje tegen op onze route die verbouwd is in een café

Kerk omgebouwd tot café Kerk omgebouwd tot café Kerk omgebouwd tot café

We rijden verder richting de Deltawerken  , er ligt als het ware een autostrade enkel voor fietsers. Nederland schermt de fietsers heel goed af van het drukke verkeer.

De Deltawerken zijn een verdedigingssysteem, in Nederland, ter bescherming tegen hoogwater van de zee van met name de provincies Zeeland, zuidelijk Zuid-Holland en Noord-Brabant.

Zierikzee

We rijden tot op het eind van de brug om nog eventjes uit te waaien aan de vele gigantische windmolens die er staan.

zierikzee fiets Zierikzee eind Zierikzee windmolen

Bij onze terugweg stoppen we aan het strand waar er opnieuw stunts worden uitgehaald door de vele Kite surfers .

Zierikzee Zierikzee Zierikzee Zierikzee

We rijden vervolgens terug langs het Veerse meer  en genieten volop van de natuur . Na de lange weg terug hebben gefietst , nemen we de auto tot in Goes waar we onze avondmaal nuttigen.

17/08/2018 : Fietsen rond Lo-Reninge en Ieper

Afstand : 68 km

Knooppunten: 39-35-24-25-75-8-52-74-73-91-95-89-13-22-30-55-59-60-4-69-70-71-31-80-90-50-15-94-34-12-17-98-48-47-33-63-40-38-93-89-39

We plaatsen de auto op het Minneplein aan het knooppunt 39 die ons onmiddellijk meeneemt naar de groene natuur . Wij fietsen naar Lo-Reninge

Lo-Reninge  Lo-Reninge Lo-Reninge

Tegen 13h30 komen we aan de fabriek van de koekjes Jules Destrooper

Lo-Reninge Jules de Strooper Fiets

We ontdekken de rijke geschiedenis van de koekjes van Biscuttrie Jules Destrooper In het bezoekerscentrum wandel je doorheen de geschiedenis van e wereldberoemde koekjes uit West-Vlaanderen. Opgestart in 1886 en nog steeds trouw aan de originele recepturen, worden de Jules Destrooper biscuits ondertussen tot ver buiten België gesmaakt. De productie , of inpak gedeelte mogen we enkel vanuit een raam bekijken. Na het bezoek krijgen we een uitgebreide proeverij van de verschillende koekjes met een heerlijke koffie.

Jules de Strooper koekjes Jules de Strooper inpak

We stoppen nog eens bij een militair kerkhof , waar iedereen rust ...

Lo-Reninge kerkhof Lo-Reninge kerkhof

Op een boogscheut van Ieper, te midden van een glooiend en bosrijk landschap, ligt het provinciedomein de Palingbeek in Zillebeke. Poelen en moerassen, oud en jong bos, boomgaarden en bloemrijke graslanden, ligweiden of een speelplein wisselen elkaar af. Uitgestrekte bewegwijzerde wandelpaden brengen je naar de mooiste plekjes.

Zillebeke Zillebeke Zillebeke Zillebeke Zillebeke

600.000 beeldjes vormen samen een landschapskunstwerk in niemandsland. Bijna vier jaar lang hebben tienduizenden mensen overal in het land beeldjes in klei gemaakt voor het project CWRM (Coming World Remember Me). De beeldjes zijn gebakken en zorgvuldig bewaard en uitgezet in het Provinciaal domein. De klus moest in 50 dagen geklaard worden, per dag krijgen 12.000 beeldjes hun definitieve plekje.In ons land vielen tijdens de Eerste Wereldoorlog 600.000 slachtoffers. Dat blijkt uit de Namenlijst, de telling van het 'In Flanders Fields Museum' in Ieper. Het gaat dan over soldaten van over heel de wereld die hier sneuvelden én over burgers, die door de oorlog in ons land gestorven zijn. Kunstenaar Koen Vanmechelen bedacht een project om hen te herdenken, maar 'Coming World Remember Me' is meer dan dat.Voor elk slachtoffer van de Groote Oorlog is een beeldje gemaakt in klei. Die klei verwijst natuurlijk naar de ondergrond van de Westhoek, en de herinnering aan 100 jaar geleden, toen de oorlog vastliep in de klei van de regio en een uitzichtloos conflict werd. De beeldjes zijn ook gebakken, net als bakstenen. Het vuur maakt hen sterk, maar tegelijk is vuur ook een zeer vernietigende kracht,  ook dat bleek tijdens de Eerste Wereldoorlog. De vorm van het beeldje is een zittende mens die de armen rond de opgetrokken benen slaat, het hoofd naar beneden, denkend en bezinnend. Kwetsbaar, maar tegelijk ook sterk, want zijn ruggengraat geeft ook stabiliteit en kracht. Dat is de boodschap die kunstenaar Koen Vanmechelen ons wil geven: niet alleen de oorlog herdenken, maar ook onthouden dat de mens zijn rug kan rechten en de wereld beter kan maken. Centraal op de glooiende weide staat ook een gigantisch ei, van ongeveer 10 bij 4 meter. Dat ei symboliseert de kracht van het leven, een oer symbool dat zelfs na een gigantisch wereldconflict nieuw leven mogelijk is. De plek waar het ei zal staat, is pal in het niemandsland, tussen de loopgraven van Duitse en Britse troepen. Exact op die plek is bikkelhard gevochten. Jonge levens kwamen op die plek, 100 jaar geleden, abrupt aan hun eind.

We eindigen onze fietstocht in het centrum van Ieper waar we nog een lekker avondmaal nuttigen in het restaurant Petrus .

Ieper Ieper Petrus

19/08/2018 Fietsen in een lus tussen Lier en Wommelgem

Afstand ; 60 km

Knooppunten ; 5-6-2-1-89-85-86-87-91-88-20-30-40-5-89-11-63-61-81-80-7-5

We parkeren de auto op een pleintje net bij een begraafplaats bij knooppunt 5 . Dit knooppunt ligt op de kruising van smalle wandelwegeltjes tot in het centrum van Borsbeek. Langs smalle buurtwegeltjes fietsen we naar Wommelgem. Het is een agrarisch landschap met heel wat voetbalvelden en weinig bebouwing . Verder rijden we naar Broechem richting Lier.

Lier lanschap

Lier ligt amper 17 km van de grootstad Antwerpen. Het is vooral bekend voor de Zimmertoren, het begijnhof en Lierse vlaaikens. We rijden het centrum binnen en worden aangenaam verrast door de mooie gebouwen rondom het plein .

Lier centrum gebouwen  Lier centrum Lier centrum

Lier centrum Lier centrum stadspoort Lier

Maar er is natuurlijk veel meer , het stadje is omringd en doorsneden door waterwegen, de Binnen Nete stroomt door het centrum, de Afleidingsvaart, de Grote en de Kleine Nete omsluiten de stad. Ooit was LIer dubbel omwald , getuige daarvan is nog een enkele stadspoort en de namen van de toenmalige vesten zoals de Sionsvets.. Rond dit watercomplex loopt het Nete kanaal . Het verbindt het Albertkanaal met de Beneden Nete.

Nete boot Nete

Er zijn juist havenfeesten aan de gang waar Stef en ik proeven van kibbeling , dit zijn eigenlijk kleine gefrituurde vis . Het landschap rond Lier is merkwaardig open.

havenfeesten Nete Havenfeest Nete Kibbeling

We passeren het kleine Station van Lier . Het wordt als monument bewaard.

Via knooppunt 63 rijden we door het landschap met weilanden , akkers en hier en daar alleenstaande hoeves naar Boechout aan knooppunt 81 . We stoppen bij Den Steenen Molen die dateert van 1782 . Stef wil die bezoeken terwijl ik eventjes uitrust op de weide rond de molen. het is een stellingmolen met 5 verdiepingen en 22 meter hoog. De molen is een beschermd monument. Het werd recent gerestaureerd en maalvaardig gemaakt.

Den Molen Lier schommel aan Den Molen

Zo eindigen we onze route en rijden met de auto naar het Restaurant in  Bulskampveld te Beernem waar we onze vakantie afsluiten .

1. Jan VH:
    17 juli 2018
    Hoi, de leute tijdens deze dichtbijvakantie!
  2. Roland & Claudine Vandekerckhove _ Van Der Smissen:
    23 juli 2018