Camargue , Frankrijk , Flamingo's , witte paarden en zwarte stieren

21 juli 2017 - Camargue, Frankrijk

We vertrekken op vrijdag  21 juli om 2h.30 , een 1100 km lange autorit

We rijden over de Viaduct van Millau , de grootste Europese brug.

1(1)viaduct Millau

Zaterdag 22/07/2017

Het is 19 h 30 als we aankomen in ons hotel.  We verblijven in L’Auberge Cavaliere du pont des Bannes “ , een complex  met kleine huisjes gelegen aan het water , waar we dagelijks de vogels kunnen spotten .    Diezelfde avond zijn we zo moe dat we in het hotel een avondmaal nuttigen.  Een 5 sterren hotel met een uitstekende kok die ons culinaire gerechten voorschotelt  .Stephan eet een  Gardianne de Taureau of stieren stoofpot , een ware delicatesse, het vlees wordt gebakken in olijfolie , groenten , kruiden, knoflook met rode wijn. De befaamde rijst neemt een groot deel van het gerecht in en draagt bij tot een unieke smaak. Ik krijg een halve kreeft onder een vel van bladerdeeg, een heerlijk gerecht. Daarna schotelen ze ons nog een fantastisch desert voor.  Het is vooral een zeer dure aangelegenheid die je best maar eenmaal doet.

1 (3)hotel  1 (2)hotel DSC04168

Achter ons huisje zitten elke ochtend dezelfde vogeltjes die doorheen alle stilte heen fluiten.

fauna1 (2)

De Camargue is een moerassige regio die gelegen is in de Rhônedelta. Het is een gevarieerd landschap waarin moerassen, waterlopen , weiland, duinen en vlaktes zich uitstrekken. Ze vormen een betoverend leefmilieu voor planten en dieren. Ten noorden van het natuurgebied wordt rijst verbouwd.  De ondiepe meren bevatten zeewater. Als het water in de zon verdampt blijven er grote hoeveelheden zout achter.

La Digue 1 (23) Parc ornothologique du pont de Gau (22)1

Zondag 23/07/2017

We nemen de fiets en rijden naar het  toeristische plaatsje Saintes Maries de la Mer  op een boogscheut van ons huisje . Er heerst er een levendige atmosfeer wanneer je het dorpje binnenwandelt . Er zijn een tal van winkeltjes , cafeetjes en restaurants die uitnodigen voor een gezellige avond . Het centrum straalt dan weer een unieke charme uit door de vele witte huisjes die het straatbeeld sieren.  Er is een groots feest aan de gang , aan de kerk de Notre Dame de la Mer  staan honderden mensen te wachten op hun dochters die na een zegening naar buiten komen in traditionele outfit , op het plein staan ruiters met hun witte paarden hen op te wachten om dan door het centrum te paraderen richting de arena.

1 (20)traditionele spelen  1 (21)traditionele spelen 1 (22)traditionele spelen

Om 17 h30 is er een voorstelling in de arena van de plaatselijke spelen  met de paarden en de stieren.  De witte  paarden zijn het symbool voor de Camargue . Ze zijn een uniek ras, ze zijn kleiner dan hun soortgenoten maar wel steviger gebouwd en hebben een groter uithoudingsvermogen . Opvallend is dat ze geboren worden met een donkerbruine kleur en dat ze hun witte vacht krijgen ronde hun  4 de levensjaren, de periode waar ze volwassen worden.

Sain Marie de la mersaint marie de la mer 21 (19)traditionele spelen

De zwarte stieren zijn opvallend kleiner dan hun soortgenoten, hun horens zijn gekromd en steken omhoog.  Ze worden vooral gefokt omwille van hun unieke vlees waarmee de beste delicatessen gemaakt worden. Het stierenvlees in de regio heeft dan ook een uitmuntende reputatie bij de culinaire liefhebbers .

’s Avond  nuttigen we een uitgebreide lekkere visschotel met een fles wijn in één van de pittoreske restaurants .

Maandag 24/07/2017

De volgende dag nemen we de fiets om naar La Capelière , een +/- 30 km lange rit , onder de brandende hemel , het is 30 graden. We dienen een strooien hoedje op ons hoofd te plaatsen en water mee te nemen.  Het is een lastig stuk rijden , vooral bij de terugweg is er zoveel wind dat je amper vooruit geraakt , we doen er +/- 3 uur over. Gelukkig spotten we tijdens onze tocht een aantal  roze flamingo’s . De roze kleur hebben ze te danken aan de plankton die ze eten . Ze zijn uniek voor deze regio, aangezien de Camargue de enige plaats is in Frankrijk waar de flamingo zijn nesten uitbroedt. Ze leven vooral in groepen.  We moeten geregeld halt houden om water   te drinken , overal zijn er enorme zandvlaktes . Na de fietstocht nemen we nog een frisse  duik in de zee , het temperatuurverschil is immers groot.

1 (8)fietstocht26km  1 (14)fietstocht 1 (4)fietstocht26km 1 (10)fietstocht26km1 (9)fietstocht26km

We nemen we de auto en de fietsen mee om naar Aigues de Mortes te bezoeken . We nemen de fiets om het centrum binnen te rijden.  Het is een oud dorp dat een enorme charme uitstraalt , door de historische stadswallen die het dorpje omsluit.  1634 m lang , tien poorten , zes torens, kantelen en overhangende latrines.  Het werd opgericht in de 13 de eeuw door Lodewijk IX , tijdens deze periode was de haven van het stadje een belangrijke vertrekplaats voor kruisvaarders. We lopen door de hoofdpoort aan de havenkant , Porte de la Marine . We  maken een wandeling doorheen het dorpje, en blijven tot laat in de avond. We nuttigen een enorme grote seafood schotel , die we amper binnen krijgen.  Moe en voldaan keren we terug naar ons huisje.

1 (30)Aignue Mortes 1 (33)Aignue Mortes Aigue Mortes (9) 1 (32)Aignue Mortes

Dinsdag 25/07/2017

Een culturele uitstap naar Arles , gelegen in het uiterste noorden van de regio, ook wel de poort tot de Camargue genoemd.  Het is een uitgelezen plaats om cultuur op te snuiven en kennis te maken met de tradities van de regio . De stad staat garant voor een breed aanbod van culturele bezienswaardigheden waar je gerust enkele uren zoet mee bent. Zo is  Arles een van de oudste Europese steden, met een geschiedenis di teruggaat tot de Kelten . In een latere periode werd de stad eigendom van de Grieken maar al snel wonnen de Romeinen er terrein. Sindsdien staat Arles bekend als Gallische Rome , aangezien het de plaats is waar Ceasar zijn legioenen onderbracht. Tegenwoordig ademt de stad nog steeds die romeinse cultuur uit , vooral door het amfitheater en de triomfbogen. Maar daarnaast vind je er nog andere Romeins erfgoed terug. Verder heb je ook nog de imposante kathedraal Saint Trophime d’Arles.  We  genieten  van een terrasje en de vele musea. Het staat volledig in het teken van de schilderkunst , door Vincent Van Gogh . Hij leefde er van 1888 tot 1889 en maakte er tal van kunstwerken .  We rijden de stad uit om nog een laatste stopplaats te maken bij Romeinse viaduct . We wandelen langs de afgebroken stukken  , indrukwekkend zicht.

1 (44)Arle Arle1 (17) 1 (39)Arle 1 (37)Arle

Woensdag 26/07/2017

We willen het wat rustiger aan doen omdat we denken dat we te vlug over alles heen gaan. We zijn immers gewoon van grote reizen te maken maar deze keer moeten we meer genieten van de stille momenten. La douce France  tegen de opgejaagde Belgische mentaliteit  ....

We vertrekken met de fiets naar het Parc Ornithologique du Pont de Gau , hier leven de meeste vogels in een natuurreservaat . Naast de vele flamingo’s die te zien zijn , komen er nog  350 verschillende soorten rusten tijdens de trek naar het noorden of zuiden. Een wandeling van 4 uren door een heel natuurlijk gebied met prachtige vogels . Een echte aanrader .

Parc ornothologique du pont de Gau (19)1   Parc ornothologique du pont de Gau (10)1 Parc ornothologique du pont de Gau (6)1 Parc ornothologique du pont de Gau (8)1 Parc ornothologique du pont de Gau (12)1 Parc ornothologique du pont de Gau (9)1 Parc ornothologique du pont de Gau (15)1 Parc ornothologique du pont de Gau (20)1 Parc ornothologique du pont de Gau (101)

Daarna vertrekken we met de auto en de fietsen naar Arles waar we in de arena een stierengevecht mogen gade slaan. Het is een van de best bewaarde Romeinse bouwwerken in de Provence . We nemen plaats op de bovenste ring van de arena  . Geldprijzen worden geloot per ring die ze eraf nemen. Een aantal jonge mannen lopen in het rond en proberen de ringen die rond de hoorns van de stier af te nemen. Een waar spektakel .

Arle Stierengevecht  (38b)3 (8) Arle Stierengevecht  (38b)3 (1) Arle Stierengevecht  (38b)3 (2)

Donderdag 27/07/2017

Vandaag willen we Marseille bezoeken, van hieruit een lange auto trip. Eerst bezoeken we nog ‘Fos sur Mer  en Martegues . Dit staat nergens beschreven in de boekjes maar echt wel de moeite . In Fos sur Mer nemen we de fiets en kunnen we rond een groot meer fietsen met een prachtige vegetatie. Bouc le Port is het Venetie van Frankrijk , pittoresk dorpje .

bOUC LE pORT (11) bOUC LE pORT (9) bOUC LE pORT (1)

Daarna rijden we door Marseille , er is zoveel volk dat we moeten aanschuiven aan 20 km/h . In de verte kijken we recht op de Notre Dame de la Garde . Het is er zo druk dat we beslissen  om verder te rijden naar Cassis , Les Calanques .  Dit is de kust tussen Marseille en Cassis wordt gekenmerkt door de witte rotsen omgeven fjordachtige inhammen. Ze zijn heel diep en vormen zo mooie natuurlijke havens. . Het is 20.00 h als we aankomen,  alle bezoekers zijn weg en hebben dus een prachtig uitzicht bovenop de rotsen . We  eten nog iets in een restaurant in Cassis met een prachtig uitzicht op de Cap Canaille, een rode rotskust en de  zee , we komen pas aan in ons hotel om 24.00 h .

Cassis Calenques (5)  Cassis Calenques (10) Cassis Calenques (18)

Vrijdag 28/07/2017

Vandaag hadden we voorzien om Avignon te bezoeken. We nemen auto en fietsen mee, langs de baan zien we een lokaal marktje . We willen dit wel eens bezoeken en plaatsen de auto naast een aantal andere auto’s langs een muur. We nemen de fiets en rijden naar het marktje. Daar aangekomen zie ik dat ik mijn fototoestel en Gsm in de auto heb laten liggen. We rijden terug naar de auto  en merken dat onze vensters ingeslagen zijn. Als bij wonder hebben ze een rugzak meegenomen met ons fietsmateriaal en 2 sport jasjes. De gendarmerie neemt vingerafdrukken en een aantal foto’s. Het is juist middag en we mogen pas om 14.00 h een declaratie gaan afleggen in het bureau. Veel zin in werken hebben ze niet. De Gendarmerie vertelt ons dat dit het werk is van zigeuners , die juist achter de muur wonen. Het is blijkbaar dagelijkse kost en heel normaal. Na onze verklaring moeten we naar een Carglass garage in Arle ,waar ze plexi glas in de vensters hebben gekleefd zodat we weer verder konden.

DSC04926

We beslissen om er toch nog een leuke namiddag van te maken en rijden naar Le Vaccarès , een natuurgebied met diverse vogels. We nemen een aantal kiekjes en genieten van de natuur .

le  vaccarer (10) le  vaccarer (5) le  vaccarer (8) Parc ornothologique du pont de Gau (23)1 Parc ornothologique du pont de Gau (22)1 Parc ornothologique du pont de Gau (19)1

We houden nog halt bij een zoutpan , de kleur van het water is paars .

le  vaccarer (32)  le  vaccarer (21)

De avond valt en we beslissen om naar ons dorp terug te keren waar ik de lokale stieren stoverij proef . Om 21.00 h begint een festival in de arena waar we naartoe zijn gegaan. Dit was echt een topper , 4 disciplines , van paard naar paard springen, een kalf stier neerleggen te paard ,  op een grote stier proberen te zitten , en van paard op een stier springen. Dit was echt fantastisch om te zien hoe gek die cowboys wel zijn.

St MArie de la MEr  (249) St MArie de la MEr  (258) St MArie de la MEr  (159) St MArie de la MEr  (125) St MArie de la MEr  (54) St MArie de la MEr  (21)

Om 24h00 is het festival ten einde en rijden we moe en voldaan naar ons hotel

Zaterdag  29/07/2017

We vertrekken richting Avignon. Het is de belangrijkste stad in Vaucluse en de poort naar de Provence. De stadswallen zijn 4.5km lang en omvatten 39 torens en zeven poorten . Binnen de muren ligt een stad met eigen operagebouw. In de straten en pleinen treden veel straatmuzikanten op en het internationaal hoogtepunt is mime en cabaret.  En natuurlijk de brug die zo benoemd is pont d'Avignon

Avignon 1 (47) Avignon 1 (37) Avignon 1 (39)

.Als laatste bezoek houden we halt bij de Pont Du Gard , met een prachtig uitzicht.

Avignon 1 (76) Avignon 1 (72) Avignon 1 (66)

Onze vakantie naar Frankrijk zit erop , we hebben vooral genoten van de vele festivals , de steden met hun mooie Romeinse cultuur en het lekkere eten .

Avignon 1 (79)

1. Jan VH:
    31 juli 2017
    Hopla,
    Een vakantie wat dichter bij huis. Het eten zal idd wel super zijn. Geniet er van!
  2. Mia Desmet:
    17 augustus 2017
    Wat dichterbij huis maar zeker een mooie reportage !!!!!!!!!!