Canada "West ", het land waar de beren en de elanden leven

23 juli 2016 - Vancouver, Canada

Dag 1 : 22/07/2016 Amsterdam-Vancouver

Het is vrijdag 22 juli en we vertrekken om 5h30 naar Shiphol Amsterdam om dan van daaruit het vliegtuig naar Vancouver te nemen. We komen precies hetzelfde uur aan als we vertrokken zijn 13h45 . We pikken onze huurwagen op en weg zijn we in het drukke verkeer.

We zijn dus al 23 uur wakker en moeten de dag nog starten . Het Sandmanhotel is de eerste plaats waar we overnachten, maar eerst wandelen we naar Gastown waar de Steam clock staat ,om de 15 minuten komt er stoom en een muziekdeuntje uit de klok. Daarna eten we bij "the Flying Pig" een heerlijke pasta met vis en zeevruchten.

Gastown steam clock Cambrie Street     Fying Pig

Dag 2: 23/07/2016 Op verkenning door het centrum van Vancouver

Stephan en ik hebben een hele slechte nacht achter de rug , jetlag . We waren al wakker van 4h00 . Doch hebben we getracht om tot 7h00 te blijven liggen. We gaan op zoek naar ons ontbijt. Wat we voorgeschoteld krijgen is veel te groots , alles is hier BIG...

Ontbijt Sandman2    ontbijt Sandman 1 Ontwbijt Sandman

Ons hotel ligt naast het Vancouver Olympic Village , het olympisch dorp waar de Olympische Winterspelen 2010 en de Paralympische Winterspelen 2010 in Vancouver plaats namen.

BC stadion vieuw Vancouver  Zeemeermin Stanley  Vancouver

We gaan naar het bijzijnde fietsverhuur centrum en maken een 6uur lange tour rond Vancouver met heel wat bezienswaardigheden. De ligging van Vancouver is in één woord indrukwekkend te noemen. Fietsen door het 405 hectare grote Stanley Parc

Fietshuurfietsverhuur2

Mensen van verschillende etnische oorspong en religie .
Op recreatief gebied heeft Vancouver veel te bieden , duizenden bewoners en toeristen trekken naar de mooie stranden die rond het hele stedelijke gebied liggen.
Zeer populair is het Stanley Parc met de tien kilometer lange Sea wall , een asfaltweg waarop iedereen naar hartenlust kan wandelen, joggen, en fietsen. Watersportliefhebbers kunnen in opperbeste omstandigheden hun hartje ophalen bij het kanoën, duiken , windsurfen , zeilen enz...

Vancouver vieuw2strand stanley

Door her park lopen kilometerslange fietspaden en wandelwegen. De meeste kiekjes worden gemaakt op Brockton Point. De met indiaanse symbolen versierde hoge totempalen vormen er een grote toeristische trekpleister in Stanley Parc

Totem  Totem 2

Granville Island, chique woontorens en aanlegsteigers met bekoorlijke witte jachten.
De zorgvuldige opgeknapte oude magazijnen lokken een bont publiek. In de Public Market staan diverse kraampjes. Modeboetieks, artisanale winkeltjes, groenten , kruiden, cafés enz..

Granvill look

We bezoeken nog een kennis Penny Wilson een  84-jarige dame. en genieten van haar Tea time en een gezellige babbel .

Penny Wilson

We stoppen nog aan een restaurant en genieten van Creoolse avondmaal. Daarna gaan we moe en voldaan richting ons hotel.

Dag 3 : 24/07/2016 Hike Wandeltochten

Vandaag rijden we naar Capilano . De Cleveland Dam is een betonnen dam die het 5,5 km, lange Capilanomeer blokkeert. Het is een aanrader om eens over de dam te wandelen , om de kracht van het naar beneden stortende water gade te slaan. Maar ook de prachtige vergezichten over het meer .

Cleveland Dam, gebouwd in 1954,  Capilano Lake  dewelke fris drinkend water bevoorraad voor the Lower Mainland

Capilino River Reginal Parc  Cleveland Dam 1

Volgende wandeling doen we in het Lynn Parc , waar een hangbrug je naar de overkant brengt. Lynn Canyon Park is de thuisbasis van een aantal mooie wandelpaden die geschikt zijn voor elke wandelaar.  Lynn Canyon  kan men  een ontspannen wandeling door het bos doen  of een stevige klim in de heuvels.

Lynn Canyon 5  Lynn Canyon 3

De laatste maar dan ook de moeilijkste wandeling die we gedaan hebben was in Seymour . Het was een helse klimtocht 1km 5 omhoog klauteren over rotsblokken en houten stammen , om uiteindelijk een pracht van een meer te bereiken . Daarna moesten we die weer afdalen , wat helemaal niet gemakkelijk was en zelfs gevaarlijk. De wandelingen in de bergen zijn niet te vergelijken met de hike wandelingen die wij gewoon zijn in ons Belgenlandje....

Mount Seymour 6  Mount Seymour 2

Onderweg kregen we een tip dat we zeker een moesten stoppen aan Deep Cove , gelegen aan de voet van of Mount Seymour , wat echt de moeite waard was. We hebben daar nog van een lekker avondmaal genoten in het pittoresk dorpje .

Deep Cove

Moe en voldaan keren we terug naar ons Hotel om de volgende dag aan een nieuw avontuur te beginnen.

Dag 4 ; 25/07/2016

We bezoeken eerst de vuurtoren in Lighthouse Parc

Light house parc 2

Daarna bezoeken we Horse Shoe Bay , een prachtige baai , Een populaire traditie is fish and chips of een hamburger van een van de take-out restaurants en het eten in het park met uitzicht op het water of  een ijsje likken en dwalen langs de pier. Wij genieten van een koffie met zicht op de baai .

Horse Shoe Bay 1 Horse Shoe Bay 2

Na een rustpauze van 10 minuten rijden we verder naar Shannon falls ,de derde grootste waterval van Britisch Columbia ,335 meter hoog ,

Shannon Falls 2 Shannon Falls

Een tweede waterval is al even indrukwekkend "Brandy Wine falls"

Brandy Wine Falls 1

De rit gaat verder naar Wistler ,een ski oord , en vooral voor alle sportievelingen is er heel wat te beleven .Ik heb er ook mijn eerste beer gezien :-) ,een lieve knuffel

Wistler 3 Wistler 1

Wistler DSC00234

Op de terugweg stoppen we nog bij verschillende vieuw points

Vieuw Point 5 Vieuw Point

Wistler 2

Dag 5 26/07/2016 Boottocht naar Victoria

We moeten heel vroeg op "4h 30 " want we moeten de boot naar Schwarz Bay halen.

De overzetboot naar Victoria staat klaar

overzetboot

Eens op land rijden we naar de Butchart  Garden , een 55 are grote tuin met prachtige bloemen en bomen. Indertijd was dit een uitgeputte zandsteengroeve, Jenny Butchart maakte van deze plaats een meer omgeven door grote bomen. Een grote rots uit de oude groeve doet dienst als rotstuin. Vandaar heb je een prachtig zicht op de tuin.

Butchart Garden 1  bloem 2

Het spannendste deel van de dag is wel de zoektocht met een Zodiac naar Orca's . We hebben er een 10 tal gezien , echt een aanrader !! Je vetrekt met de Zodiac in groepjes van 8 , we moeten een dik pak aantrekken tegen de kou en het water. Een ware belevenis , machtige dieren.

Orca Spirit  orca spirit 7a orca spirit 6  orca spirit 6a  FB_IMG_1475127554477

Victoria is een statige stad , met Britse invloeden, is één van de 10 mooiste steden ter wereld . Het gehele havengebied wordt omgeven door het Empress Hotel , regeringsgebouwen, Royal Britisch Museum en veel leuke barretjes en restaurants. Wij genieten van een sea food diner en een glaasje wijn  met een prachtig uitzicht.

De provinciehoofdstad telt ongeveer 80 000 inwoners. Het schone, groene Victoria  is een grootstad met de aangename flair van een provinciestad.

Victoria by night 20160727_091411

Dag 6  27/07/2016 van Victoria naar Tofino

We maken een ochtendwandeling door de stad Victoria .

Victoria 7

Daarna rijden we door naar Chemainus
Het stadje heeft een aantrekkelijk centrum met boetieks , antiekwinkels en kunstgalerijen. 36 muurschilderingen hebben Chemainus op de kaart gezet als grootste openluchtgalerie van Canada. Op de asfalt geschilderde, gele voetsporen
leiden naar de kleurrijke gevelschilderijen. Zo krijg je een visuele rondleiding door de geschiedenis van Chemainus.

Gemanus 4  Gemanus 3

We maken een wandeling door het Englishman River Falls Provencial Parc. door het park stroomt de Englishman River, die 2 watervallen rijk is. Een wandelroute van 30 minuten waarbij we beide watervallen gade slaan.

English River 1  20160725_122822

Onze rit gaat verder naar Little Qualicum Provincial Parc, Er loopt een schitterend bospad langs de rivier , die via een reeks kloven en schuimende watervallen een paar honderd meter daalt . Een rustige wandeling van een half uur met uitzicht op de grootste waterval. Een zware boomstam ligt in onze weg ...

Little Qualium 3  Little Qualium 1

Na een toch wel lange rit  komen we aan in Tofino

Dag 7  28/07/2016  Tofino

Langs de weg liggen kleine kustplaatsjes zoals Tofino : romantische stranden en het regenwoud van pacific Rim National Parc zijn enorm populair. Het ligt helemaal op het puntje van het schiereiland, die zeer geliefd is door surfers.

Vandaag blijven we aan deMacKenzie Beach in Tofino in Middle Beach Lodge. Tofino is een kleine stad aan de westkust van Vancouver Island. de voornaamste attractie is het schitterende Pacificm National Park, een paradijs om te wandelen , en om te kajakken . De stranden zijn enorm breed  en ongerept.

We starten de ochtend met Sea Kajacking naar Meares Island in het gebied van de Tia -o-qui-acht indianen.

Sea Kajacking 2  Sea Kajacking 8 Sea Kajacking 1

Na een uur peddelen op zee maken we een tussenstop op Meares Island en wandelen in het gebied van de indianen

We zien er de bananenrups "een slijm ,wanneer je dit op uw tong krijgt verdoofd die ....maar ja wie doet dat nu ........."en enorme bomen te zien

Banana Rups Meares Island 5 DSC00595

We kajakken terug en onderweg zien we nog een Amerikaanse zeearend , zeesterren en kwallen.

Beren komen op het strand en draaien er de keien om op zoek naar krabben.

Eagle 2  zeesterkwal

Na deze fantastische rit , rijden we verder naar Long Beach Island ,een schitterend ruig strand vol poelen en zeeleven ,  mossels zo groot als een hand . Na het avondmaal kijken we naar de zonsondergang.

Long Beach 4  Sunset 2

Dag 8  29/07/2016 Van Tofino naar Campbell River

Campbell River is een leuke kustplaats , het ligt 300 km noordwestelijk van Victoria.

We rijden tot Grice Bay , Pacific Rim , met een prachtig uitzicht

Pacific Rim National Parc eindeloze zandstranden begrenzen het met regenwoud begroeide kustgebied van Pacific Rim. Het meest toegankelijke parkgedeelte is het door de golven geteisterde Long Beach, met zijn 22 kilometer heeft dit strand zijn naam niet gestolen. Grote boomstronken liggen over het strand verspreid

Grice Bay Pacific Rim

Onze tocht gaat verder naar het Kennedy Lake Pacific Rim

Even verder stoppen we bij Sproat Lake

Sproat lake 1

We maken een wandeling in Cathedral Grove waar hele grote oude bomen staan

Cathedral Cove 1  Cathedral Grove

De volgende stophalte is bij "Goats on the Roof" , een eethuis waar de geiten op het dak leven.

Goats on the Roove 2  Goats on the roove 1

We naderen Elk Falls Provincial Park , bekend om zijn kloof en waterval  , we maken nog een laatste wandeling , we stappen over een prachtige hangbrug boven de waterval.

Elk Falls 4 Elk FFalls 2Elk Falls11

Een allerlaatste bezoek brengen we aan het Strathcona Dam . Het is er koud en er is veel wind . Aldoch  hebben we temperaturen rond de 30°C gehad

Strathcona Dam 1

Dag 9 30/07/2016 Telegraphe Cove

We stoppen nabij Village of Saywoud: boomstronken op water ., de belangrijkste industrie tak in de regio .

village of saywoud 3

Telegraphe Cove : boottocht orka's : Stubbs , Orka's en walvissen spotten

Er werd ons verteld waar veel vogels rondhangen boven het water zitten er hoogstwaarschijnlijk walvissen en ja hoor , we hebben er enkele kunnen spotten.

Van de walvissen zie je enkel de rug of de staart .
orka 22  FB_IMG_1470154898351_1

FB_IMG_1470154838198_1 FB_IMG_1470154918043_1

Dag 10 : 31/07/2016 Port Hardy -Bc ferries

We moeten om 4h00 opstaan om de cruise van Port Hardy te halen;
Hier strekt zich een reusachtig, bijna onbewoond gebied met veel bergwouden waar de houtindustrie de scepter zwaait. Telegraph Cove , Albert Bay, Gold River en tal van andere kleine plaatsjes zijn bijzonder geliefd. Het zijn ideale vertrekpunten voor wandel, hiking tochten. De meeste bezoekers komen naar Port Hardy om er de veerboot door de Inside Passage naar Prince Rupert te nemen. De boten van BC ferries doen hier 15 uur over. Men vaart langs mooie eilanden , diepe fjorden, en dichtbeboste vrijwel onbewoonde kusstreken met hier en daar een vuurtoren en wat visserijbedrijven. Achtr de bossen doemen de gletsjers en massieve rotstoppen van Coast Mountains op. De Inside passage is een in totaal ongeveer 1700 km lange scheepsvaartroute tussen de Amerikaanse havens in PudgetSound ,  langs Vancouver Island en Prince Rupert noordwaarts richting Alaska. We komen aan om 23h30 in Prince Rupert. De nacht is bijzonder kort ... onderweg spotten we nog een aantal walvissen

DSC01091 DSC01079  Walvis 1

P_20160731_211901   Walvis 2

Dag 11 : 1/08/2016 Prince Rupert naar Smithers

Vandaag moeten we een lange weg afleggen en stoppen dan vaak bij heel wat vieuw points.

Het Preudhomme Lake , er liggen overal boomstronken

Preudhomme Lake 3

Wat verder de Skeena River , laag water  en flora

Skeena River Skeena river rode bloem

We komen aan in Terrace , waar vooral indianenhuizen  en totempalen te zien zijn. Een tegenvaller eigenlijk omdat er weinig beweging is in deze gemeenschap.

Indianenhuis  Totem 5

Aan het Lava lake hebben we een bijzonder mooi uitzicht en een eekhoorn komt ons vergezellen

Lava Lake 3 Preudhomme Lake eekhoorn

Even doorrijden naar Lavabed waar 8 verschillende vieuw points zijn.

Een prachtige streek met lavagesteente. Er komen hier weinig toeristen, maar toch zeker de moeite waard.

Lavabed 1  vieuwpoint 7

In de verte zien we de reusachtige bergtoppen de Seven Sisters

Seven Sisters 1

Het laatste van de dag bezoeken we Kitwanga , Hallwigget Canyon en K'san , waar we een rondleiding krijgen hoe de indianen leefden

Terrace  K' san 3

Dag 12  Smithers naar Prince George 02/08/2016

Vandaag moeten we een lange afstand rijden 400 km , doch stoppen we om een aantal kiekjes te nemen van de bergen en de mooie natuur.

Smithers bergen 1

Even verder komen we aan bin het Tyhee Lake waar 2 grootoudjes met hun kleinkinderen proberen een bootje in het Lake neer te laten dalen. Wij hebben een handje moeten toesteken want het verliep niet helemaal zoals het moest. Na enige moeite konden ze eindelijk varen.

Tyhee Lake P_20160802_210233

We maken een wandeling van 2km rond een meer bij Boer Mountain. Na de wandeling worden we aangenaam verrast door 3 beren die de weg oversteken vlak voor onze neus. Mama beer en haar 2 kleintjes, een prachtig zicht .

beren FB_IMG_1470201083843_1

Tijdens de rit naar het hotel steekt nog een hert de autobaan over voor onze huurwagen . De dag kan niet meer stuk

hert 1 Elk 1 (9)

Dag 13. 3/08/2016 van Prince George naar Clearwater

Weer een dag waar we veel kilometers moeten afleggen we volgen de Highway 16. Maar onderweg stoppen we voor de vele mooie plekjes natuur. We maken een wandeling in het regenwoud "Ancient Forest" waar opnieuw sprookjesachtige bomen staan.

Ancient Forest 3 Ancient Forest 1 Ancient Forest2

Even wat verderop de weg komen we aan in een stadje Mc Bride met prachtige houten huisjes. We nuttigen een ijsje .

Mc Bride 1 Mc Bride 2 (1)

We komen aan bij de hoogste berg 3954 m van de Rocky Mountains nl de Mount Robson, de sneeuw ligt nog op de top ,een mist hangt misterius boven de rots.

Mount Robson 3 (2) Mount Robson 2 (3)

We komen aan bij Blue River waar we eerst van een avondmaal genieten. En ja wat verderop zien we papa bear , op 10 m afstand kunnen we zijn schoonheid gade slaan. De zwarte beer is de kleinste soort van de 3 beren die te vinden zijn in Canada. Het mannetje kan tog 270 kg wegen ,hij heeft sterke poten en lange nagels. Zijn dieet bestaat vooral uit planten, twijgen, bessen ,vruchten. Hij eet ook vis ,larven en honing.

Blue River Beer 1 (14) Blue River Beer 1 (11) Blue River Beer 1 (2)

We moeten nu naar Alpine Middles, een blokhut aan de rivier .Het is donker en moeten een gravel baantje volgen over 20 km , we doen er bijna een uur over. We komen aan om 2200h ,moe maar voldaan.  De blokhutten zijn gelegen in een prachtig domein.

Dag 14  Welles Gray Provincial Parc 4/08/2016

We verblijven in Alpino Meadows , een park met veel blokhutten. Allemaal heel nieuw en echt fantastisch om er te verblijven.

blokhut 3

Wells Gray Provincial Park is een 5000 km² groot natuurgebied in de Oostelijke Cariboo Mountains.Het is een park met grote diversiteit: diepe riviervalleien, hoge bergen met gletsjers, alpiene bergweiden en uitgestrekte oerbossen. Wandelroutes zijn er spectaculair, onder meer door de vele watervallen. Er loopt een weg van 63 km vanaf Highway 5 bij Clearwater.  De eerst 40 km is verhard , de 2de helft is grindweg.

De eerste Waterfalls zijn de Spahats Falls met een hoogte van 75m die zich in een canyon stort.

Spahat falls 3

Je hebt mooi panorama's langs de weg. De volgende belangrijke stop is de Dawson Falls , een brede machtige waterval van 91 m breed en 18 m hoog . Daarachter loopt een ijzeren brug en kort daarna bereik je Murtle River .

Dawson Falls 1

Weer terug op de toegangsweg kom je na de afslag de Helmkens Falls , het onbetwiste hoogtepunt van het park . 145 meter hoog = 2;5 keer zo hoog als de Niagara Falls

Dawson Falls 5

Verder naar het Noorden loopt de weg weer langs de heldergroene Clearwater River.

clearwater Lake

Het volgende punt is Ray Farm , een pittoreske ruine met houten schuren op een overgroeide open plaats.

Stephan en ik maakten een wandeling van ongeveer 1h in het Alice Park ,waar we een waterbron zagen . Op het eind van de wandeling , wipt een zwarte baby beer voor mijn voeten . Ik wist meteen hoe laat het was , we werden opgeschrikt door een brullende mama beer die haar kleine beer wou beschermen. Ik kwam in oog te staan met een beer op een afstand van minder dan  2 meter. Haar ogen volgden mij bij elke stap die ik zette. Ik ging stilletjes stapvoets achteruit en zei aan Stephan om vooral niet te bewegen. Ik had ergens gelezen dat je uw stem moest verheffen ,groter maken dan die van de beer, maar het gebrul gaat door merg en been. Uit stephan kwam er ook al niet veel meer, hij was volledig in paniek,  dus ben ik maar beginnen luidop te praten . Gelukkig draaide Mama beer zich om en trok zich terug in het woud  met haar baby, het gekraak van takken tussen de bomen was bangelijk . Was met dat even schrikken , we hebben toen ook snel het stukje woud verlaten .

Bron Alice Lake 2  Green Mountain 2 brullende

Dag 15 Van Clearwater naar Jasper 05/08/2016

We passeren de Mad River , met kolkend water waar veelal aan Rafting wordt gedaan.

Mad River 5 (1)

De trip gaat verder naar de vele meren, rivieren en watervallen  . De eerste die we tegenkomen is  Little Hells Gate. Daarna naar Rearguard Falls  en uiteindelijk naar de Overlander Falls

Overlander Falls 3

In Jasper zien we nog een familie Elken en Wapiki

Elk 7 (7)  Poot Elk

Elk 1 (4)

Dag  16 Rondtoeren in Jasper 06/08/2016

Vandaag staan we heel vroeg op "om 5h"  in de hoop dat ik mijn een grizly bear te zien  krijg of ander wild gedierte. Een tegenvaller want in de boekjes staat geschreven dat hier de plaats is om wild te zien...... het wordt opnieuw een lange dag

Maar in Jasper is veel meer te zien dan wild...

We beginnen aan het Maligne Lake , waar je met een boot een toer kan maken, jammer genoeg hadden we wel een reservering maar geen tickets . deze werden verplaatst naar Banff.

maligne Lake

We komen bij de volgende halte aan het Meadeson lake , een droog meer met heel wat kleurschakeringen , wat een zicht ..

Meadeson Lake 2

Vervolgens gaan we naar het Maligne Canyon , waar diepe kloven zijn, indrukwekkend

Maligne Canyon  Athabascan Falls 2

We rijden naar Mount Edith Cavell , een prachtige berg met sneeuw

Mount Edith 1 DSC01571

Uiteindelijk eindigen we bij de Athabasca Falls

AAthabasca Falls 5

Dag 17 : The Icefield Parkway 07/08/2016

De dag start vroeg we moeten opnieuw een grote afstand afleggen

Onze eerste stop is aan de Athabasca River.

Athabasca River
We hebben tickets om de Athabasca Glacier te bezichtigen, een indrukwekkende ijskap die meer dan 250Km2 bedekt is en op sommige plaatsen meer dan 300 m dik is. Dit enorme ijsveld vormt de bron van verscheidene rivieren die zich in drie verschillende oceanen storten.Het voedt ook meerdere gletsjers.

Athabasca Glacier 2 (7) Athabasca Glacier 3 (3) Athabasca Glacier 9   Athabasca Glacier 5 (5)  Athabasca glacier 1

Het is er koud en we moeten onze jassen aantrekken.De Ice Explorer, een
bus met enorme banden brengt ons naar de glacier.
We mogen 20 minuten op de glacier wandelen , we proeven nog van het water
die van de gletsjer afdaalt. Het is ijskoud , maar is lekker.
Terug beneden maken we nog een een Hicke wandeling op een grindweg die steil naar boven gaat om het begin van de getsjer te zien, een lastige klim maar ik gebruik mijn hicke stokken.

Opnieuw komen we aan bij de glacier ,het uitzicht is adembenemend doch
 afdalen is een gevaarlijke onderneming met alle brokstukken en losliggende keien is het oppassen geblazen. Beneden drinken we nog een warme choco en Stephan een Koffie , hoewel het 25 graden is .

We bezoeken ook de Athabasca walk, een grote cirkel met glazen pladform waarop
we lopen. Door het glas kan je zien hoe hoog we wel zitten.

DSC01674

Daarna gaan we naar de Mistaya Canyon en maken opnieuw een korte wandeling
om de canyon van dichtbij te bekijken , daarna trekken we naar waterfowl Lake Het einde van de dag sluiten we af met een prachtig zicht op de Bow Lake /

Bow Lake 4 Mistaya Canyon 3

We moeten de auto op een overnachtingsplaats zetten en een busje komt ons
oppikken om naar het hotel te brengen die aan het Emerald Lake ligt.

Dag 18  8/08/2016 Het Katonay National Park

We hebben vandaag niet echt een plan voorbereid , gezien het weer voor
de eerste keer niet zo goed is. Er hangt een gordijn mist waardoor de
bergen niet zichtbaar zijn. Maar we trekken er weer op uit. Eerst komen we aan bij de Natural bridge, een door erosie gevormde stenen brug overspant de Kicking Horse River. Jammer dat er een betonnen brug gebouwd werd om de natuurlijke brug te kunnen bewonderen.

DSC01751

Op de weg zien we een nest op de kabels liggen van een valk . We nemen
heel wat kiekjes ...

Katonay Parc

Onze volgende halte is Olive Lake waar we eventjes rondwandelen.

We komen aan het Simpson River , een pracht van een rivier , met bergen op de
achtergrond. Hier proberen we de mogelijkheden van onze camera's , een
beetje laat op onze reis die bijna teneinde is.

Simpson river 2

Dag 19  9/08/2016  Van YOho , naar Lake Louise

Van het Emerald Hotel vertrekken we naar de de Takakkaw Falls

Takkakaw Falls 5 (2)

We bezoeken nog het Peyto Lake , Bow lake, Hector lake en Herbert lake

PEY (2) Herbert lake (2)

Lake Louise , je kunt dit geen dorp noemen ,want er woont niemand.Is eigenlijk
een groot kruispunt met 2 winkels en een tankstation. 4 km verder kom je bij het bekende Lake Louise : smaragdgroene water te midden van de abrupte, met dennenbomen begroeide hellingen een verplichte halte Niet ver daarvan ligt het Morrain Lake , waar we rond het meer wandelen en een pracht van een natuur kent . We vinden deze zelfs mooier dan Lake Louise, omdat hier een massatoerisme loopt

Lake Louise 7 Morraine Lake 5

We rijden naar het hotel en zien opnieuw een zwarte beer , die blijft ons achtervolgen. Graag had ik nog een Grizzly gezien

beer 8 (3)beer 8 (13) beer 8 (4)

Dag 20  10/08/2011  Banff

Vandaag regent het en het ziet er grijs uit buiten. Onze uitgestelde boottocht van Jasper moeten we om 1200 h maken in Banff. We weten nu al dat dit niet hetzelfde zal zijn maar we proberen er het beste van te maken. Een Japanese kapitein probeert alles over het wild uit te leggen die in het Minnewanka Lake of Lake of Spirit leeft. We varen tot we aan Devils Cab aankomen , het einde van het meer , daarna varen we terug .

DSC02043 lake Minnewanka 3 (2) Lake Minnewanka 4 (4)

Onderweg lopen nog een aantal berggeiten voor de auto. We ontmoeten een jong koppel die toevallig in onze buurt woont in BalieBrugge.

Berggeit (16)  Berggeit (1) Berggeit (9)

We moeten ook nog de Gondola op die we op voorhand geboekt hadden , doch door de regen was dit een grote tegenvaller. Boven aangekomen hing een grote mistbank waardoor de bergen niet zichtbaar waren. We moesten terug naar beneden en buiten in één lange wachtrij wachten in de gietende regen. Wij hadden gelukkig onze jassen aan , maar sommigen stonden in hun T shirts de koude en de regen te trotseren.

Gondola Banff (3)  Gondola 6

Dag 21 ; Van Galgary de vlucht naar Amsterdam

We maken onze koffers en rijden naar Galgary , we hebben besloten om nog een aantal keer te stoppen bij prachtige uitzichten op de wonderlijke natuur.

thumbnail_P_20160809_012027_PN

In Galgary verdwijnen de rotsen naar een vlakke natuur , met een hele drukke stad.

We rijden onmiddellijk naar de luchthaven waar we eerst de huurauto inleveren , we hebben maar liefst 5600 km afgelegd. ...  daarna vertrekken we om 15h20 en komen we aan in België omstreeks 8.00 in de ochtend . We zullen aldus een nacht moeten overwinnen....

departures_control_tower

Besluit ; West Canada , een echte aanrader voor iedereen die Canada wil ontdekken . Een prachtige natuur , mooie dieren en vooral uitzonderlijk vriendelijke mensen.

We zien er naar uit om ons dochter Céline  terug te zien ,vrienden, familie ,  de honden , paarden ..... Tot morgen xxx

1. Jan VH:
    26 juli 2016
    Hopla, jullie zijn ook vertrokken, geniet van het prachtige West-Canada!
  2. Pedro:
    12 augustus 2016
    Mooi reisverhaal!!
  3. Jan VH:
    14 augustus 2016
    We hebben genoten van jullie avonturen! Op naar de volgende! ;-)
  4. Tracey:
    20 augustus 2016
    Ooo ik zie hier veel in terug ,,,, in Banff heb ik een mandella gekocht ,
    Dank u dat wij dat weer via jullie kunnen herinneren , prachtige fotos
    Gr