South India : Jubileum in Zuid-India

26 juli 2014 - Kumarakom, India

Dag 1 : 26/07/2014

Voor ons 25 jarig huwelijk te vieren hebben wij gekozen om onze liefde te hernieuwen in het land waar het allemaal begon...... Op deze manier kunnen jullie meegenieten van onze reis naar Zuid India.

Vandaag is het zover.... Céline brengt ons naar het station van Brugge. We nemen de trein van 6h36 naar Brussel-Noord. Vandaar moeten we overstappen richting Zaventem. Veel volk in de luchthaven , doch aan onze incheckbalie stonden we er alleen. Alles verliep dus heel vlot.

Tijdens het ontbijt , stelt Stephan zijn eerste  vraag ;"zou Céline al eten uit de diepvriezer gehaald hebben voor vanavond" ?

Om 11.00 h nemen we het vliegtuig naar Qatar, Doha .

Aangekomen om 17h00 Belgische tijd , 18.00h lokale tijd. Om 19h45 vertrekken we naar Chennai of Madras.

Dag 2 : 27/07/2014

Met ietwat vertraging aangekomen in Madras om 3.00h in de ochtend.
Transfert naar ons hotel en na een korte en luidruchtige nacht moesten we om 10.00h klaarstaan voor een citytour doorheen Chennay.
Onze chauffeur Sethu rijdt ons doorheen een chaotische drukte met veel scooters, riksja's en auto's.

We bezoeken de tempel van Kapaleeswarar gewijd aan Shiva. De tempel is de actiefste van de stad met een indrukwekkende, bont gekleurde gopuram boven de toegangspoort.

Chennai  kapaleeswarrar tempel

Daarna rijden we naar de kathedraal van St-Thomas, gebouwd op het graf van de apostel Thomas.

Kathedraal St Thomas Chennai Kathedraal St Thomas Chennai
Na een kort bezoek trekken we verder naar het fort van St George, dat vroeger dienst deed als bolwerk van het Britse rijk maar nu volstaat met overheidsgebouwen, kantoorblokken en een militaire zone. Van het oorspronkelijk fort is er heel weinig overgebleven.

Ook bezochten we nog het Government museum waar we enkel de bronsgallerie binnen zijn gegaan.

Vervolgens reden we richting volgende hotel in Mamallapuram maar we maakten nog een tussenstop crocodile farm. Nog nooit zoveel krokodillen bijeen gezien.

Crocodile Farn Chennai   Crocodile Farm Chennai crocodile farm Chennai

Omstreeks 16h00 komen we aan in ons hotel en lopen we snel nog eens naar het strand.

Chennai  strand aan hotel

dag 3 :28/07/2014

Vandaag gaan we van start met een bezoek aan de tempelsite van Mahabalipurram een Unesco erfgoed bestaande uit verschillende tempels op diverse locaties.  Het ziet er echt prachtig uit.

5 Rathas  Mahabalipuram

Vervolgens zijn we eventjes van het programma afgeweken omdat Stephan een tempel had gevonden in de literatuur die op een berg stond. Maar liefst 571 treden naar de top en juist op tijd om nog een zegening van de priester te krijgen voor het sluitingsuur 1200H . Een prachtig uitzicht vanop de heuveltop.

571 trappen naar de tempel Tirukalikundram uitzicht na de lange tocht van 571 trappen

Daarna vertrokken we richting Pondicherry , onderweg toonde onze chauffeur ons nog de zoutwinningsvlaktes van Narravakam.

Zoutvlaktes  zoutwinning

In de late namiddag kwamen we aan in Pondicherry , een stukje Frankrijk in India met tal van Franse gebouwen. Het Franse gedeelte ziet er al wat netter uit.

Politie in het Franse gedeelte  Kerk in Pondicherry

In Pondicherry is er een vreemde combinatie van religies (Hindu , Christen, Islam ) combinatie talen( Tamil, Frans, Engels) en ook rassen (Indiërs, Europeanen, mengelingen). In één van de Hindu tempels ter ere van Ganesh werd ik opnieuw gezegend voor de 2de keer vandaag , maar nu door een levensechte olifant, die je een tik geeft met zijn slurf op het hoofd.

Zegening   schoenen afgeven alvorens tempel te betreden

Vanavond maken we een wandeling op de zeedijk nabij het hotel  Promenade.

Dag 4 : 29/07/2014

Vanmorgen om 9.00 h vertrokken uit Pondichery richting Tanjore. Op het programma stond onderweg een bezoek aan Chidambaram waar er een grote tempel staat gewijd aan Shiva, de Shiva Nataraja tempel. Bij aankomst maakten we kennis met onze gids van vandaag een authentieke Indiêr Balu Nim .  Een gigantische tempel met 4 prachtige toegangspoorten op iedere richting.  Erg opdringerige priesters die in ruil voor een gulle gift wel eens zullen zegenen met wat witte as.

Shiva Nataraja tempel in Chidambaram  Chidambaram detail

Stephan had opnieuw 2 bijkomende tempels aangeduid die niet op het programma stonden , die een kleine omweg vergden maar de gids was hem deze keer te snel af en stelde zelf voor om deze twee ook te gaan bekijken. De eerste ligt in het dorpje Gangaikondacholapuram , en is een Chola tempel die er helemaal anders uitzag tot de tempels die we tot nu toe hadden bezocht. Eénkleurig en anders van vorm maar daarom niet minder mooi . Niet verwonderlijk dat deze tempel op het Unesco wereld erfgoedlijst staat.

Gangaikondacholapuram tempelGids Balu en lokale attractie met Stephan

Bij ons laatste bezoek van vandaag de tempel van Darasuram , een nog mooiere Cholatempel dan de voorgaande waren wij de enige Westerlingen en dienden zodoende als een attractie voor de lokale bevolking. Picture is dan ook het enige woord dat ze kennen , maar het leverde wel mooie beelden.

Darasuram  DSC07123

We reden vandaag ongeveer 160 km langs kleinere dorpjes en werden ondergedompeld in het dagelijks leven en de chaos van de Indische bevolking.

Dag 5 : 30/07/2014

Na een rustige nacht in het hotel , waar we helemaal alleen te gast waren, beleefden we vandaag een ware tempeldag. Die begon in Trichi, een stad op 55 km van Tanjore waar we eerst de Ganesh tempel of Rock fort bezochten. Deze tempel staat op de top van een rots met 417 trappen. Na de zware inspanningen van de voorbije dagen dacht ik dat dit niet haalbaar zou zijn, maar het ging verbazend goed en éénmaal boven werd ik weeral gezegend en had ik een prachtig uitzicht op de stad en de daarop volgende bestemming ; de Srirangam tempel.

rockfort Trappen Rockfort en gids Sekar

Vooraleer we naar ginder vertrokken had onze gids Sekar voor vandaag nog een verrassing in petto, namelijk een bezoek aan een heilige plaats waar Hindu begrafenis ceremonieën worden gehouden. Hiervan werden we even stil.

begrafenisceremonie  begrafenis ceremonie

Vervolgens trokken we naar de Sirangam tempel,  een enorm complex waarvan de bouw begon in de 10de eeuw en pas beëindigd werd in de 20ste eeuw met maar liefst 21 toegangspoorten en 7 omwallingen . Binnenin de tempel is er een volledig dorp met winkels, huizen enz...ontstaan. Jammer genoeg waren er restauratiewerken aan de gang waardoor bepaalde gebouwen niet konden bezocht worden en andere in de( Indische) stellingen stonden .

tempel Srirangam  stelling Sirangan Tempel

Daarna reden we terug naar Tanjore waar we een bezoek brachten aan het voormalig paleis van de Maharadja dat momenteel dienst doet als museum.

Museum , paleis Marata  Tanjore Museum - paleis

Het beste werd echter voor laatst bewaard , namelijk de tempel van Brihadishvara. Een pareltje van een tempel in een prachtige kleur die we konden bezichtigen met een stralende avondzon , en ook ons prachtige foto's opleverde.

tempel Brihadischvara  detail Tanjore Brihadishvara

Na deze zware dag waren we blij om terug in ons hotel terug te zijn om eventjes uit te rusten.

Dag 6 : 31.07.2014

Sethu stelde ons voor om eerst langs te gaan bij een ambachtelijke bronsgieterij. We kregen een volledige uitleg hoe een beeldje tot stand komt.

kopergieterij ambachtelijk  handgemaakt bronsen paard

Vervolgens trokken we richting Madurai waar we leuke tussenstops deden. Een bijzondere manier om maïs te drogen en het verwerken van cashewnoten. We begrijpen nu waarom deze noten zo duur zijn bij ons.

cashewnoten   cashew noten

We reden verder naar een afgelegen dorpje waar we iets buitengewoons mochten aanschouwen. De Indiërs geloven dat er 's nachts een ruiter te paard hun dorp bewaakt. Daarom plaatsten ze namaakpaarden aan de inkom van hun dorp tot aan de tempel.

dorp bescherm door paardenbeelden beschermer van het dorp paard

We passeerden in Tirumayam waar een mooi fort en enkele kleinere tempels te zien waren.

tempel Tirumayam  beeld in tempel Tirumayam

Daarna reden we naar Chettinad waar we grootse huizen bezochten met interieurs van teak uit Birma , marmer uit Italië en glasramen uit België.

paleis Chettinad  oude huizen

Tenslotte kwamen we aan in onze eindbestemming van vandaag de stad Madurai waar we eerst het paleis van Tirumalai Nayak bezochten. Ook vandaag werd het beste voor laatst gehouden een bezoek aan de Sri Minakshi tempel, de belangrijkste tempel in Zuid India maar die wegens terroristische bedreigingen enkel kan bezocht worden zonder fototoestel of camera zodat we jullie niet kunnen laten meegenieten van de ceremonie die wij 's avonds in deze tempel mochten meemaken.

tempel Sri Minakshi  tempel Madurai detail tempel

Dag  7 : 01/08/2014

Onze eerste tempelloze dag, we verlaten Madurai richting Thekkady . Onderweg toont Sethu ons hoe ze hier nog manueel bakstenen maken en hoe rijst geplant wordt. Ook hebben we ons laten overhalen om onze eerste Masala thee te drinken aan kraampje langs de weg. Hopelijk dragen we hiervan morgen niet de gevolgen.

bakken van stenen  in de rijstvelden Masala thee drinken

Daarna vertrokken we naar de kruidentuin waar we heel wat nieuwe kruiden leerden kennen en proeven. Later nog een tochtje op de rug van een olifant .

olifantritje  peper kruidentuin

Nu we in de bergen zitten worden we voor het eerst geconfronteerd met de moesson en is het na de middag flink beginnen regenen. waardoor we genoodzaakt waren binnen activiteiten te doen. Een Indische gevechtsdans en een massage van kop tot teen.

Martial dans  Indische gevechtsdans

Dag 8 : 02-08-2014

Extra vroeg moeten opstaan vandaag 5h30 voor een boottocht in het reservaat van Perryar , een dierenreservaat. Onze chauffeur had ons echter al verwittigd dat er bij regen geen dieren te bespeuren zouden zijn en jammer genoeg moeten we hem hierin gelijk geven. We hadden op de boot de beste plaats qua uitzicht op stoel 1 en 2 maar door de regen waren die plaatsen ook de natste .

Periyar Wildlife boottocht  Periyar Wildlife boottocht

Doorweekt trokken we verder naar Munnar, hoog in de bergen tussen de theeplantages. Gelukkig bleef het toch een half uurtje droog zodat we toch nog enkele foto's konden nemen van die plantages en de Cheeyappara watervallen.

theeplantages   thee plukken

Ons hotel was voor Shetu ook nieuw want we hebben er een tijdje naar moeten zoeken.  De moesson zal ons vandaag gijzelen op onze kamer.

Dag  9: 03-08-2014

Vandaag voor de eerste keer kunnen uitslapen. Naar het Nationale park Eravikulum  waar je normaal gezien prachtig zicht hebt op de groene bergen en zijn
theeplantages doch door de aanhoudende moesson en mist was hiervan weinig
te zien. Wel hebben we enkele exemplaren van een bedreigde berggeit kunnen spotten.

bedreigde berggeit    bedreigde berggeit

Helemaal doorweekt afgedaald naar een theefabriek waar we ons wat konden opdrogen aan de oven. Voorts kregen we een gedetailleerde uitleg over productieproces van thee.

drogen aan oven in de theefabriek   thee voor en na proces

éénmaal terug in het hotel waren we nog juist op tijd voor een fikse begeleide wandeling doorheen de mooie natuur rond ons hotel.

Avondwandeling

Dag 10 : 04/08/2014

Vandaag een transit dag , op weg naar Cochin, een rit van 4 uur. Deze avond stond op het programma een tailikadi dans , en eveneens de make up mochten we van dichtbij meemaken van deze prachtige beschilderde mannen.

talikali  talikali  talikali dans talikali

Dag 11 : 05/08/2014

Deze  ochtend een ritje rond Fort Cochin , een mengelmoes van Portugese , Nederlandse en Engelse invloeden. En op religieus gebied een mengeling van Rooms Katholieke , Protestantse en Anglo- saksische kerken met moskeeën , Synagogen en Hindoe tempels. En een paleis van een voormalige Maharadja

Fort Cochin   Fort Cochin  huis in Fort Cochin

Daarna in de namiddag hadden we wat vrije tijd en deze hebben we gebruikt om te shoppen.Terug in het hotel konden we nog genieten van de sunset cruise , een boottochtje in de omgeving van Fort Cochin die ons prachtige beelden opleverde.

Boottocht vanuit het hotel boottocht boottocht

Vervolgens mocht ik mijn kookkunsten nog eens demonstreren in samenwerking met de kok van het hotel Brenton Boatsyard .

kookles   kookles kookles

Dag  12 : 06/08/2014

Vanaf vandaag worden we verplicht om te rusten , met een motorbootje worden naar eiland gebracht waar ons hotel ligt de Coconut Lagoon. Prachtig domein met veel fauna en flora , alle huisjes liggen in het water. Het toilet en de douche bevindt zich in open lucht.

coconut lagoon

Een wandeling door de vlindertuin en het vogelreservaat levert ons weeral mooie foto's op. Opnieuw laat de moesson zich tonen, het regent pijpenstelen maar we kunnen schuilen op ons overdekt terrasje.

Fauna en Flora    Fauna en Flora  Fauna en flora

Dag 13 -14 : 07.08.2014 - 08.08.2014

Vandaag nemen we een woonboot , waar we twee dagen zullen op vertoeven. Weg van alles en geen internet. Donderdagmiddag opgestapt op onze houseboat om in de backwaters rond te varen. De kanalen die omgeven zijn met palmbomen en rijstvelden zijn buitengewoon prachtig.

backwaters   efkes het stuur overnemen  op de boot mt kaarslicht tegen de muggen

Omdat wij jammer genoeg niet kunnen stilzitten hebben we ons dus maar gefocust op het spotten en fotograferen van diverse vogels. Om 17h30 moeten alle boten aanmeren , dineren gebeurt bij kaarslicht omdat er anders veel te veel muggen op het kunstlicht afkomen.Na een 2de regenachtige dag hebben wij het echter gehad en gaan morgen een nieuwe uitdaging tegemoet : .... drie dagen strand.

vogels spotten  vogels spotten  vogels spotten

Dag 15-16-17 : 9/08/2014-11/08/2014

We komen aan in het Resort Marari Beach , een luxueus hotel met zwembad dat uitkijkt op een tuin met palmbomen , ietwat verder ligt het strand. Ons huisje ligt naast het zwembad en kunnen meteen in het water .De zon is ook eens van de partij , de moesson is bijna voorbij.

beach resort Marari  beach Marari beach Marari

Een ferme golf op zee in combinatie met een hevige moessonwind heeft mij op het harde natte zand, strand neergeploft , het werd heel pijnlijk.,Alsof een muur op mij afkwam , zo hevig was de slag.

golf op zee

Na een onmiddellijk  bezoek aan de dokter moet ik stil blijven zitten , liggen , hangen ... dat wordt lastig , gesproken van drie dagen rust .... De dokter brengt een aantal kruiden aan op mijn been , goed tegen de zwelling ," no problem "...zegt ze vaak. 's Anderendaags weer van hetzelfde : "No problem I will put a little bit more" ,  . Die kruiden drogen op en voelen aan als brokjes cement en stinken als de pest.  Of dit nu een echte dokter was of niet weet ik eigenlijk niet maar die zei ook nog ; if you want you can go to another dokter ....as you wish.... or a hospital .... dus geen risico en best wachten tot in België om deze nog eens grondig te laten bekijken. Ondertussen met onze verzekering alles aan het regelen om veilig naar huis te kunnen keren.

Gelukkig hebben we een terrasje waar we nog van een wijntje genieten.

Mararikulum beach Resort  Marari resort tuin  Marari resort tuin

12/08/2014 -13/08/2014

Het is tijd om alles in te pakken , we verlaten Mararikulum om 22.00h richting België

Europe Assistance heeft ervoor gezorgd dat we veilig naar huis konden, want mijn been kon ik niet meer plooien. Dus werd het een bussiness seat op het vliegtuig waar ik rustig kon neerliggen.

Uiteindelijk was het een prachtige reis , ééntje om in te kaderen doch heel jammer van deze harde slag en een slecht eind.

14/08/2014

Resultaat van de scanner België : een beenfractuur ( tribiaplateau gebroken) en de voorste kruisbanden volledig weg, meniscus  ... dit wordt aanstaande dinsdag een operatie om na te gaan hoe de breuk kan hersteld worden.

Gelukkig leven we goed in ons Belgenlandje waar alle nodige zorgen kunnen gegeven worden.

Goodbye India !!!

19/08/2014

Operatie geslaagd : beenfractuur is zo gering dat deze niet in het gips moet.

Via artroscopie stukje meniscus weggenomen en kruisbanden kunnen niet hersteld worden.

Al bij al valt het nog mee .

1. Jan VH:
    27 juli 2014
    Waw, schitterend dat jullie dat doen!
    Ik volg jullie avonturen op de voet! Veel plezier!!!
  2. Mia Desmet:
    28 juli 2014
    heel leuk om te volgen !!!! krijgen zelf goesting
    geniet ervan !!!
  3. Jan VH:
    31 juli 2014
    Zo veel zegeningen, jullie zullen heilig zijn als je terug naar België komt!
  4. Chris Dezitter:
    6 augustus 2014
    M/F , Leielanders , leuk dat jullie ons volgen. Wij stellen het heel goed en hebben al heel wat gezien.
  5. Jan VH:
    7 augustus 2014
    en we wachten alweer in spanning op het verslag van de boottocht...
  6. Mia Desmet:
    9 augustus 2014
    Zoals jullie zeiden is zuid-Indië zeker zoveel waard als Rajasthan !!! verlangen naar de foto's !! geniet nog van wat rest en tot in België .
    M&F
  7. Chris Dezitter:
    9 augustus 2014
    Hey M, F , Zuid India is totaal anders dan Rajasthan, veel mooier en cleaner. Ondertussen al 1000 foto's maar de beste moeten nog geselecteerd worden voor ons foto album. Dit is alvast een voorsmaakje. Tot in België